עברית  |  English  |  
הצטרפו אלינו לפייסבוק  |  לקבלת תמיכה: 03-6708811  |  
קבל ספר במתנה !


לחץ כאן




מתי חוויה רוחנית הופכת לפסיכוזה? / שחר שילוח
   

שחר שילוח - ניו אייג' - nrg - מעריב

אזהרה למשתמשים: כששינוי בתודעה הוא מהיר מדי, דרמטי מדי וקיצוני מדי הוא יכול לדפוק את הקופסא. ד"ר סטניסלב גרוף מסביר מה הם מצבי חירום רוחניים ואיך להימנע מהם .

מאז ומתמיד ידוע שאחת הסכנות הגדולות האורבות למי שמרהיב עוז להכנס אל הפרדס של העולמות העליונים הוא השיגעון. הספרות המיסטית היהודית, המזרחית והמערבית מלאים באזהרות לגבי ההנחיה וההכנה המדוקדקים הנחוצים לכל מי שמחפש חוויות אלוהיות ומוכן לשם כך לחצות את הקו אל ממדים אחרים. בתרבות המודרנית, למרות זאת, החוויה מקבלת מקום חשוב יותר ועם הפופלריות הגואה של מדיטציות מהירות וחזקות או סמים פסיכדלים נדחקו האזהרות הצידה, ולעתים במחיר כבד. אך גם נציגים של המיסטיקה הפסיכדלית, כגון ד"ר סטניסלב גרוף, עסקו בהרחבה בסכנות של הדרך הרוחנית וניסו לגבש עקרונות שישמרו על בריאותו הנפשית של המחפש הרוחני בעידננו. 

ד"ר גרוף הוא מעין מקבילה מזרח אירופאית של נביא הל.ס.ד האמריקאי טימותי לירי. גרוף, יליד צ'כוסלובקיה, גדל כאתיאיסט במדינה קומוניסטית והוכשר כפסיכואנליטיקאי. המפגש הראשון שלו עם מישורים אחרים של המציאות (או אם תרצו, עם חלקיו השקועים תחת המים של הקרחון הפרוידיאני) התרחש במעבדת בית הספר לרפואה בפראג.

עטיפת התקליט ''מיינד גיימז'' של ג'ון לנון
עטיפת התקליט ''מיינד גיימז'' של ג'ון לנון 



יום אחד הגיעה למעבדה חבילה ובה חומר חדש ולא מוכר – חומצה ליסרגית די-אתילאמידית. הצ'כים התבקשו לחקור את החומר ולדווח על ממצאיהם לרוקחים השווייצרים ששלחו אותה. גרוף היה אז עדיין סטודנט, והיחידים שהיתה להם גישה אל החומר המסקרן היו פסיכיאטרים או סטודנטים שהתנדבו לנסות אותו. אז הוא התנדב. החומצה הליסרגית שבחבילה - אל.אס. די, בשבילכם – שלחה את גרוף למסע הגדול וגרמה לו לכונן מחדש את תפיסת עולמו להקדיש את כל חייו המקצועיים לחקר מצבי תודעה בלתי רגילים.

גרוף הגיע למסקנה שיש אינסוף דרכים לחקור באמצעותן את התודעה ושחזיונות וטריפים (אבל לא רק) הם בהחלט חלק מאותן דרכים. מצבי תודעה בלתי-רגילים יכולים ללמד את מי שחווה אותם שיעור חשוב על עצמו ועל עולמו הרגשי.

מסקנתו של גרוף ותובנות מקבילות של פסיכולוגים אחרים יצרו את התשתית לזרם חדש בפסיכולוגיה - הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית. הסשנים אינם מסיבות אסיד כמובן, ואינם מעודדים שימוש בסמים, אבל יש בהם התייחסות לדמיון מודרך, מדיטציה, פילוסופיות מזרחיות ולחוויות רוחניות של המטופלים, גם אם מבחוץ הן נראות כטירוף מוחלט.

מצבים פסיכו-ספיריטואליים

גרוף ואשתו כריסטינה פיתחו טכניקות של נשימה שבשילוב עם מוזיקה נועדו לעורר מצבים פסיכו-ספיריטואליים. בני הזוג גרוף טבעו את המושג Spiritual Emergence, שמשמעותו צמיחה רוחנית, להבדיל מ-Spiritual Emergency, מצב חירום רוחני.
 
 כך מגדירים הגרוֹפים Spiritual Emergence:

"תנועתו של הפרט אל עבר הוויה נרחבת יותר שכוללת בריאות רגשית ופסיכוסומטית מועצמת, יותר חופש בבחירה האישית, ותחושה עמוקה יותר של קשר עם אנשים אחרים, עם הטבע ועם היקום. חלק חשוב בהתפתחות הזאת הוא מודעות גוברת לממד הרוחני בחייו של האדם ולסדר האוניברסלי של הדברים".

סטניסלב גרוף
סטניסלב גרוף 

מתי הדבר הנחמד הזה הופך ל-Spiritual Emergency? כשהכל מהיר מדי, דרמתי מדי, כשהתהליך הטבעי הופך למשבר נפשי חמור, אפילו עד לכדי התקף פסיכוטי.

 

משבר של התמרה

שינוי רוחני הוא כמו דיאטה. כשזה קורה מהר מדי (חודש של חסה ומלפפונים וחמישה קילו פחות) זה מסוכן, כשזה איטי ומאוזן התוצאות בריאות וארוכות טווח. בשאלה האם "מצב החירום הרוחני" דורש התערבות רפואית קונוונציונאלית, גרוף חותך הצידה ומתרחק מהגישה הפסיכיאטרית המסורתית. בראיון לדניאל רדווד אמר סטניסלב גרוף שיש מי שעמידים בפני הסמים הפסיכדליים בעוד אחרים חווים התנסויות עוצמתיות ביותר עם עזרה כימית או בלעדיה. "אנחנו יודעים שיש אנשים שיכולים להגיע לחוויה עוצמתית בלי שום דבר, מבלי להשתמש בשום סם הזיה, בלי נשימות (הכוונה לתרגול הנשימות שבני הזוג גרוף פיתחו, ש.ש). זה יכול לקרות בניגוד לרצונם. אנחנו קוראים לזה משבר פסיכו-ספיריטואלי או מצב חירום רוחני. זאת תופעה אוניברסלית".

בחברה כמו שלנו, קרוב לוודאי שאדם כזה יתויג כסובל מהפרעה כלשהי, כעוד אחד שקיבל את הפליפ, כחולה סכיזופרניה, כמישהו ששכח לקחת את הכדורים בזמן, או אולי כמתקשר, נביא, או מדיום? זה תלוי כמובן מי יהיה בסביבה להדביק את התווית ופה יקבע גורלו לשבט או לחסד. כנראה שעדיף שמישהו כמו סטניסלב גרוף יהיה שם ולא למשל, פסיכיאטר מחוזי שמרן.

"הרעיון הבסיסי הוא שקיימים מצבים ספונטניים בלתי-רגילים שבמערב יתפסו אותם ויתייחסו אליהם כמו לפסיכוזות", אומר גרוף, "והם יטופלו בעיקר בתרופות מדכאות. אבל אם נשתמש בתצפיות ממחקרים על מצבים לא-שגרתיים וגם במחקרים על מסורות רוחניות אחרות, הרי שלמעשה צריך להתייחס למצבים האלה כאל משבר של התמרה או כאל היפתחות רוחנית. לפעמים צריך לתמוך בזה במקום לדכא את זה. אם מבינים את המצבים האלה ותומכים בהם כראוי, הם למעשה תורמים לריפוי ולשינוי".

תודעה
תודעה doug wilson, cc-by

 

תרפיה זה עניין של גיאוגרפיה

וכפי שטוען גרוף, תרפיה זה עניין של גיאוגרפיה. קחו לדוגמא את סינדרום ירושלים. עולי רגל דתיים מגיעים אל העיר הספוגה בקדושה, בהיסטוריה, באמונה ובחומר גלם משיחי. כמה מהם יתקשו להכיל את העוצמות הרוחניות שמוקרנות אליהם מכל אבן ויכנסו למצב פסיכוטי שיכלול מחשבות וחזיונות עם תכנים דתיים ותנ"כיים, כמו למשל שכנוע פנימי שהם נביא כזה או אחר. לפעמים הם יסכנו את עצמם, לפעמים גם את הסביבה.

כמאה תיירים בכל שנה עוברים את זה, כארבעים מהם מגיעים לאשפוז. שני פסיכיאטרים ישראלים, פרופסור אלי ויצטום ופרופסור משה קליאן, שחקרו את התופעה, אומרים שחלק ניכר מהלוקים בסימפטום הם אנשים שאובחנו בעבר כסובלים מסכיזופרניה או מהפרעות אחרות ושעיר הקודש גרמה להתלקחות של המחלה. בכתבה שהתפרסמה בעיתון הארץ ויצטום וקליאן מסבירים שירושלים היא הבמה להצגת החזיונות של צליינים ועולי רגל שמגיעים לעיר טעונים מראש בפוטנציאל לאשפוז.

מנגד, במזרח האחר, ישנן תופעות כמו הקוּטֶן. פירוש המילה קוּטֶן בטיבטית הוא "בסיס גופני". מדובר באנשים שמשמשים כמדיומים: רוח, אורקל, חודר אל גופם, חוזה עתידות, משמש כמרפא וכמגן. תפקידם החשוב ביותר של האורקלים הוא להגן על הבודהא ועל הדהרמה. היום שרד רק קומץ קטן של גברים ונשים שמשמשים כקוּטֶן ויש להם תפקיד חשוב ומכובד בקהילה. אורקל בשם נֶצ'וּנג הוא הרוח שמגן על ממשלתה של טיבט והאדם שמשמש כקוטן, כלומר כמדיום של נֶצ'וּנג קיבל תפקיד של סגן שר בממשלה הטיבטית הגולה. אחד האנשים המפורסמים (והשפויים) ביותר שמתייעצים עם האורקל נֶצ'וּנג הוא הדלאי לאמה.

מישהו יכול לדמיין את אולמרט ממנה סגן שר על תקן של מתקשר, או הולך להתייעץ עם מישהו שאחז אותו דיבוק? 

להרבות האכילת אוכל כבד

דיוויד לוקוף, פסיכולוג אמריקאי, מנסה להגביר את רגישותם של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש למצבים של Spiritual Emergency. הוא עצמו עבר מצב חירום שכזה ובו, כך הוא מספר באתר שלו, היו אלמנטים של "משבר שמאני וחוויה מיסטית". לדעתו של לוקוף התנהגויות חריגות שמלוות מצב חירום תודעתי הן למעשה תגובה נורמלית. הוא משווה את זה למקרה של מות אדם קרוב. מי שחווה אובדן עשוי להגיב בהזיות ובאשליות. אלה לא ייחשבו סימנים לערעור מנטאלי, אלא רק לתגובה קיצונית לאירוע שניתן להצביע עליו בקלות – פרידה כואבת מאדם יקר. באופן דומה, אומר לוקוף, מצבי חירום רוחניים יכולים להיות מערערים ומפחידים.

"הם יכולים להעסיק את הפרט ולהוביל אותו לביצוע פולחנים פרטיים", מתאר לוקוף, "כל אלה יכולים להיראות כמו תסמינים של חוסר איזון נפשי. הזיות, אשליות, כעס וקשיים בין אישיים קורים לעיתים כה קרובות, עד כדי כך שכדאי להתייחס אליהם כאל תגובות נורמליות ומקובלות לצמיחה רוחנית". לוקוף לא שוכח להדגיש: "עם זאת, בעיות רוחניות שכאלה לעתים קרובות מובילות לשיפור ארוך טווח ומקיף בתפקוד ובאורח החיים החיובי".

לוקוף מונה שלל התנסויות שיכולות לגרום למצב חירום רוחני, לצמיחה רוחנית, או לשניהם גם יחד: גלגולים ולידה מחדש, מפגשים עם מלאכים, חוויות חוץ-גופניות, חוויות כמעט-מוות ומגעים עם חייזרים.

מגעים עם חייזרים וחוויות של כמעט-מוות, לדבריו, מייצרים תוצאות דומות למדי. האנשים שמדווחים על ההתנסויות האלה מעידים על שינוי רוחני עמוק בחייהם, מפתחים יראת כבוד לטבע ולחיי אדם וטוענים שהאישיות שלהם השתנתה.

לוקוף מאמין שכדי לטפל במשברים רוחניים בצורה יעילה צריך מצד אחד לעודד את התהליך שהמטופל עובר ולהכיל אותו ומצד שני לקרקע אותו, בין היתר על ידי המלצה על אכילת אוכל כבד והימנעות מצומות, או על ידי תיעול האנרגיה הרוחנית לפעילות יצירתית בתנועה ובאמנות.

ומה בקשר לתרופות? יש מטפלים שטוענים שנטילת תרופות תפריע למטופל להתרכז בתהליך הפנימי שהוא עובר, אחרים אומרים שמינונים נמוכים של תרופות הרגעה או תרופות אנטי-פסיכוטיות יעזרו למטופל להתמודד עם הסבל והחרדות ויאפשרו לו להטמיע טוב יותר את החוויה הרוחנית. מה שיפה הוא ששתי הגישות מתייחסות בכבוד להתנסות הרוחנית המטלטלת, תהייה אשר תהייה - שיחה עם חייזרים, חזיון נבואי, או התנסות שאמאניסטית שקצת יצאה מכלל שליטה.

לכתבה המקורית באתר nrg - לחץ כאן.

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני באתר המרכז הישראלי לנפגעי כתות שייכות למרכז הישראלי לנפגעי כתות (להלן "המרכז") או לכותבים וגופי תקשורת אשר נתנו למרכז את הסכמתם לשימוש בחומר. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, להציג בפומבי, לשנות, לפרסם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט באמצעי תקשורת אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר, להעביר, למכור, להפיץ או לעשות שימוש מסחרי כלשהו, במידע, במאמרים, בסרטים, בקבצים המופיעים באתר או בכל חלק שלהם, אלא באישור מראש ובכתב מאת המרכז.

 


'המרכז הישראלי לנפגעי כתות' (חל"צ)
רח' בן גוריון 24 (בית ליגב), רמת גן
        טל:
  03-6708811, פקס: 03/6708822       
דוא"ל:
  
s.soskatot@gmail.com
 

[חזור למעלה]        [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]

 

לייבסיטי - בניית אתרים