עברית  |  English  |  
הצטרפו אלינו לפייסבוק  |  לקבלת תמיכה: 03-6708811  |  
קבל ספר במתנה !


לחץ כאן




כתות הרסניות: כיצד אפשר לסייע למצטרפים אליהן / נחי אלון
   
 "משהו לא בסדר אצל יקירנו" מתחילים בני משפחה וחברים לדאוג כאשר הוא או היא מתחילים להשקיע יותר ויותר מזמנם, מאמצעיהם ומרגשותיהם בתורה, במורה, בקהילה או בקבוצה - לעתים קרובות תוך הקרבה ניכרת, ובאורח הפוגע לכאורה בחיים האישיים. השינוי עלול להוביל את הקרובים לחשוש שמא "היא התמכרה", "זוהי כת הרסנית", "הם עוברים שטיפת מוח".
לא קל לעשות משהו בקשר לכך: קשה "לפקוח את עיניו" של מי שמאמין שמצא את הדרך הנכונה. יתר על כן, מחשבות כגון "מי אנו שנשפוט אם נכון לו ללכת בדרך הזו", "היא מאושרת, אל לנו לפגוע באושרה גם אם אנו חושבים אחרת", "אם נילחם נפסיד אותה" - מביאות להימנעות אפילו מהבעת דעה.
סטיבן חסן, פסיכולוג אמריקני שפיתח דרכי טיפול בחברים בקהילות הרסניות וביוצאיהן, היה בעצמו פעיל בכת המוניז (Moonies), ומכיר את המציאות בהן מבפנים. ספרו "Releasing the Bonds" (שחרור מן הכבלים) מציע דרכי פעולה בהירות ומתוכננות לבני משפחה ולחברים מודאגים שגמרו אומר לסייע ליקירם לבחון את דרכו באורח עצמאי. אין זה קל, משום שבקבוצות ההרסניות מצטמצמת חירות המחשבה של חברי הקהילה על ידי דרכים מתוחכמות של שליטה בתודעה, וניטעת בהם צייתנות קונפורמית.
 
כיצד אפשר לסייע לאדם המשתתף בקבוצה כזו או לפורש ממנה?
1. ראשית חוכמה- לימדו!
יש להבין כתות מהן, כיצד הן פועלות ומהי שליטה בתודעה. יש להבין מהי הקבוצה שבה משתתף יקירכם: מיהו המנהיג? מהן שיטותיו? עד כמה הרסנית ההשתתפות בקבוצה? יש ללמוד ממקורות גלויים כגון אינטרנט, מגופים האוספים מידע ומפיצים אותו, מחברים-לשעבר ומפורשים מן הקבוצה, ואף על ידי התוודעות אישית. ללא מודיעין טוב אין סיכוי להביא לשינוי.
2. הקימו קבוצת תמיכה יעילה:
אל מול הכוחות החזקים בקהילה הרסנית יש להעמיד כוח חזק ככל האפשר. יש לגייס כל מי שחבר הקבוצה יקר לו. התומכים זקוקים להכשרה, שתכלול כל מה שאפשר לדעת על קבוצות ועל הקבוצה הספציפית, על שליטה בתודעה ועל עצמם. כמו כן ילמדו כיצד אפשר לסייע בשימור הזהות הקודמת של חבר הקבוצה, וירכשו כישורי הדברות ותשאול מתאימים.
3. חיתרו ככל האפשר לשקם או לחידוש הרציפות עם הזהות הקודמת לזהות-הכת,
מכיוון שקבוצות הרסניות מתאמצות לנתק את הזהות הקודמת ואת הקשרים אליה. שמירה על קשר ידידותי עם חבר הכת, מפגשים תכופים במקומות הקשורים לזהות הקודמת, פעילויות משותפות ואפילו הגשת מזונות החביבים עליו הם בעלי חשיבות מרובה. אל למשפחה או לחברים לקבל את ניתוק הקשר כצו הגורל!
4. תקנו את הפגימות ביחסים.
הפחתת פגימות ביחסים, בייחוד בתוך המשפחה, תעצים את הקשר ותפחית ממכשוליו. במיוחד חשוב לעבור מיחסי עימות ליחסי למידה: המשפחה תחדל מלנסות לשכנע את החבר שהוא קורבן לשטיפת מוח, ותבקש ממנו ללמד אודות התורה ולשתף בחוויותיו; לא מתוך העמדת פנים כי אם מתוך רצון ללמוד.
לאחר כל אלה, מומלץ לנסות לקיים תהליך מרתוני בן כמה ימים, בסיועו של איש מקצוע המכיר את העולם המורכב של הכתות ואתהדרכים לסיוע. המרתון יתקיים בסביבה המוכרת לחבר הקבוצה והקשורה לזהותו הקודמת. המפגש הזה אינו נערך בכפייה כי אם בהסכמה, כאשר המשפחה והחברים עומדים ברגישות ובנחישות על כך שהמפגש מבטא את אהבתם לחבר ואת האכפתיות שלהם. אם מרתון כזה אינו אפשרי, יש לחתור למפגשים ארוכים די הצורך בסביבה הקודמת של החבר.
 
5. מבלי להתעמת, האירו פנים בלתי נראות בעולם הקבוצה.
ניסיון בוטה "לפקוח את העיניים" מביא להחרפת העימות. מוטב להאיר סתירות פנימיות בתורת הכת ("הכל אצלנו שקוף" לעומת "עלינו להסתיר פנים מסוימות של התורה משום ש'הם' אינם מסוגלים להבין"), ועל ידי מתן מידע חדש שנרכש בשלב הלמידה.
6. מבלי להתעמת, צרו ספקות.
"לא "אתה שטוף מוח" או "נוציא אותך בכל מחיר" כי אם: "ברצוננו לבקש שתסכים לפגוש את פלוני אלמוני, שהיה בקבוצה שלכם ופרש ממנה. הוא מוכן לפגוש אותך ולהאיר דברים שלא יכולת לראות בקבוצה."
המרתון הוא כמובן רצוי אך אינו הכרחי, ואפשר לבנות דרכים אחרות על פי דרישות המצב.
7. התרת פחדים.
חלק מן הטכניקות של שליטה בתודעה מכוון לטעת בחברי הקבוצה פחדים עמוקים (פוביות) המתעוררים כל אימת שמתעורר ספק או עולה מחשבה על עזיבת הכת. פוביות אלו עלולות לפגוע מאוד באיכות החיים של הפורש וביכולתו להשתחרר מהכבלים המנטליים. התרת הפוביות היא תהליך הדורש מעורבות של אנשי מקצוע.
8. בנייה מחודשת של תחומי עניין וחיי חברה מחוץ לכת. פרישה מן הכת מעוררת תחושה עמוקה של חלל ריק. קבוצת התמיכה תסייע לפורש לבנות מחדש חיים עשירים ומספקים מחוץ לקבוצה.
שני השלבים האחרונים דורשים זמן, ואכן הליווי של מי שפרש יתארך לכדי חודשים ושנים.
כל התהליך יהיה כרוך בעליות וירידות, לעתים בעימותים, ומדי פעם יהיו בו נסיגות. עם זאת, בעבודה נכונה אפשר לסייע גם במצבים שמלכתחילה נראו כאבודים.
לעתים נדרש זמן רב מאוד לשמירת היחסים ולתיקון הפגימות בטרם אפשר לפנות למאמץ ישיר יותר. השקעה זו היא משתלמת, משום שהיא מכינה את הקרקע לשינוי – גם אם יתמהמה: גם אם במשך שנים כל מה שהצלחתם הוא לשמור על קשר ולהילחם בנטיית הבן או הבת לנתק את הקשר - הרי שכאשר יתרחש משבר בקבוצה, כאשר יתעורר ספק - הוא או היא יידעו שיש להם נמל בטוח בבית.
 
נחי אלון הוא פסיכולוג קליני ועוסק בבודהיזם. יחד עם כמה מעמיתיו, הנחה קורס לאנשי מקצוע על משברים רוחניים ובעיות נפשיות הכרוכות בחברות בכתות.
 
  

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני באתר המרכז הישראלי לנפגעי כתות שייכות למרכז הישראלי לנפגעי כתות (להלן "המרכז") או לכותבים וגופי תקשורת אשר נתנו למרכז את הסכמתם לשימוש בחומר. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, להציג בפומבי, לשנות, לפרסם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט באמצעי תקשורת אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר, להעביר, למכור, להפיץ או לעשות שימוש מסחרי כלשהו, במידע, במאמרים, בסרטים, בקבצים המופיעים באתר או בכל חלק שלהם, אלא באישור מראש ובכתב מאת המרכז.

 


'המרכז הישראלי לנפגעי כתות' (חל"צ)
רח' בן גוריון 24 (בית ליגב), רמת גן
        טל:
  03-6708811, פקס: 03/6708822       
דוא"ל:
  
s.soskatot@gmail.com
 

[חזור למעלה]        [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]

 

לייבסיטי - בניית אתרים