עברית  |  English  |  
הצטרפו אלינו לפייסבוק  |  לקבלת תמיכה: 03-6708811  |  
קבל ספר במתנה !


לחץ כאן




גורו מפני ה"גורו" / שרה דהן
   
דף הבית >> מאמרים >> מאמרים כללי >> גורו מפני ה"גורו" / שרה דהן

כניסת "העידן החדש" אל חיינו, פריחת הרפואה האלטרנטיבית, אסכולות לימוד וסדנאות ל"מודעות ושיפור חיים" מפגישות אותנו יותר מאי-פעם עם עצמנו ועם אנשים שונים המציעים עצמם כמטפלים, כמאמנים, כמורים, כמנחים, כחוזי עתידות וכקוראי לב ונפש היכולים לסייע לנו במפגש זה, שהוא אולי מחודש וחדש, עם עצמנו. למען הנוחיות אכנה אותם "מסייעים".

רבים מאותם מסייעים אכן מופיעים כשאנו זקוקים להם, ומעניקים לנו את הסיוע הנחוץ לנו באותה נקודת זמן. אך כמו בכל דבר טוב, יש לקבל אותו באופן המאוזן והנכון, ויש לתת אותו באופן המאוזן והנכון.

מיהו מורה הדרך האמיתי?

"אין איש שיגלה לכם דבר,
אשר אינו כמוס בחביון הגיונכם.
המורה אשר פוסע בצללי המקדש בין חסידיו,
אינו מגיש מחוכמתו, כי מאמונתו ומאהבתו.
אם אכן נבון הוא, לא יצווכם את חוכמתו,
אלא יכוון את צעדיכם אל מפתן נפשכם אתם
התוכן ישיח עמכם בהכרתו את החלל,
אך לא יוכל לתתכם את הכרתו שלו...
...כי בינת האדם האחד,
לזולתו לא תצמיח כנפיים
ואף שידיעת האלוהים חובקת כל,
נושא כל אדם לבדו
את ידיעת האלוהים והכרת העולם בחובו."

   -כך כותב המשורר ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן על הוראה, ביצירתו האלמותית "הנביא".

מתוך השורות הנפלאות האלה עולה המסר החשוב בדבר אחריותו הבלעדית של האדם על חייו הוא, ועל תפקידו החשוב מאין כמוהו של מורה הדרך האמיתי - להשאיר אחריות זו בידי האדם.

להיקרא מורה דרך, מטפל, מאמן, מנחה - זוהי זכות, זכות גדולה הנרכשת לאחר מסע התפתחות אישי אל תוך המודעות וההכרה העצמיים, בצד רכישת ידע מקצועי, אמין ומעמיק. זהו מסע פנימה, המפגיש את מורה הדרך עם דפוסי ההתנהגות שלו, עם ה"אגו" שלו, ונותן לו כלים המסייעים בידו להבין את נפשו ואת גופו. מתוך הבנה זו את עצמו הוא יכול להבין ולראות את האדם האחר כבעל חופש בחירה, אמונות, יכולות ומשאבים פנימיים משלו ללא שיפוט. לבחור עבור אחר, כמו לשפוט אותו, הוא דבר חסר ערך לחלוטין.

רק לאחר התפתחות עצמית כזו, יכול מורה הדרך לשמש כמלווה לאותו אדם הצועד במסלול חייו שלו, באותם קטעים שבהם יש לעבור מכשולים קשים במיוחד. במהלך ההתמודדות אתם, האדם המודרך לומד להכיר טוב יותר את יכולותיו, להפעיל ולתרגל את כוחותיו וכן לחזק רגשות ואמונות אשר מסייעים בידו במשימה, תוך לקיחת אחריות אישית. אחריות אישית היא המפתח. המומחה היחיד לעניינינו הוא אנו בעצמנו.

מורה הדרך אינו מגיע מעמדת "היודע כל" אלא מתוך כבוד ואפילו אהבה לאדם שלו הוא מסייע. הוא עוזר לאדם לזהות התנהגויות וצורות מחשבה בעייתיות ולפתח אסטרטגיות התמודדות יותר אפקטיביות תוך שהוא יודע לעשות חלוקת קשב נכונה בינו לבין האדם. זוהי עבודה משותפת למורה הדרך ול"נוסע". בעל ה"בעיה" הוא זה שתמיד יציע את הפתרון. הפתרון הוא עניין אישי המתבסס על האמת לפי אמונותיו של אותו אדם, והתקדמותו במסע תלויה בגבולות שמציבה לו מערכת האמונות שלו.

גורו מה"גורו"

מאז ומתמיד היו שרלטנים שמשכו אליהם מאמינים, השתלטו על חייהם וניצלו אותם לרעה. בתמורה נתנו להם תחושה של אושר מדומה ואשליה של צמיחה רוחנית. לכל אלה אנו נוהגים לקרוא בחשדנות מסוימת "גורו". אותה חשדנות ניזונה ממה שכולנו שומעים וקוראים על אותם "גורואים" המכריזים על עצמם כאלוהים עלי אדמות, דורשים סגידה עיוורת, ביטול עצמי וצייתנות מוחלטת, מבטיחים הבטחות שווא ותרופות פלא לחיסול הסבל ולהשגת אושר מיידי.

אך בעצם, אין ולא צריך להיות הבדל מהותי בין מורה דרך אמיתי לבין גורו אמיתי.

"גורו  מוגדר כמדריך רוחני, בהינדואיזם ובבודהיזם. הוא נחשב למי שהגיע להארה רוחנית ("סמדהי" - samadhi). קשריו עם תלמידיו הדוקים והוא משמש להם מופת. בכמה כיתות הינדואיסטיות הגורו נחשב להתגלמותו של האל.
"ההברה ‘גוּ’ מסמלת חושך, ההברה ‘רוּ’ מסמלת אור. הגוּרוּ הוא הידיעה העילאית שמסלקת בּוּרוּת, נאמר בגוּרוּ גִיטָא (שיר הלל עתיק לגורו, ש"ד). כאשר מוטל צל על הקיר, כל שצריך לעשות הוא לכוון עליו אלומת אור, ובו ברגע הצל נעלם. זהו תפקידו של הגורו. הגורו עוזר לתלמיד להשתחרר מכבלי הכרתו, מהתניותיו, ממצוקותיו ומתפיסת עולמו המוגבלת ומאפשר לו לראות את היקום כולו באור זהה.

"יחד עם זאת, הדגישו חכמי הודו, הגורו איננו מכשף ואיננו עושה ניסים. הגורו יכול להדליק את נר התלמיד רק אם זה ספוג בשמן החיפוש או בשעוות החקירה העצמית, ואם הפתיל שבו מוכן לבעירה. במילים אחרות, הגורו יכול להדליק את התלמיד אך אינו יכול לבעור במקומו. הגורו יכול להנחות את התלמיד, אך אינו יכול לעשות במקומו את האימון הרוחני" (מתוך הספר "גורו" מאת פרייה הרט).

מורה דרך ששוכח את תפקידו האמיתי והנכון, או שמעולם לא ידע אותו, ולוקח לעצמו את התפקיד המקודש הזה מתוך מניעים זרים של כוח, אגו וכסף, הוא אותו אחד שיכול במקרה הטוב לבזבז את זמנו וכספו של האדם המגיע אליו, ובמקרה הגרוע להזיק לנפשו. ממנו צריך להיזהר ולהזהיר. גורו מפני מורה הדרך לאבדון!


שרה דהן היא קינסיולוגית התפתחותית. עוסקת בייעוץ פרטני, משמשת כמדריכה בכירה ב"שילובים", המרכז הישראלי לקינסיולוגיה התפתחותית, ושותפה ב"ע.נ.ב.ר. מילים בתנועה" – הוצאת ספרים לספרות מקצועית מקורית ומתורגמת, עזרי לימוד והנחייה בתחום הקינסיולוגיה.

על הקינסיולוגיה ההתפתחותית:
קינסיולוגיה (קינזיס = תנועה) היא שיטה לזיהוי ולנטרול מתח, הנותנת מענה לשבירת מחסומים שבהם נתקל כל אדם בחיי היומיום: קשב וריכוז, חרדות, דימוי עצמי, תקשורת בין-אישית, הצבת מטרות, השגת יעדים ועוד. הקינסיולוגיה נעזרת בטכניקה של דו-שיח בין הקינסיולוג למודרך וגופו והכלי העיקרי בו משתמשת השיטה לקבלת תשובות מגוף המודרך הוא בדיקת שריר, העוקפת את החשיבה המודעת ומקבלת תשובות ישירות מהגוף. 
  

 


Go Back  Print  Send Page

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני באתר המרכז הישראלי לנפגעי כתות שייכות למרכז הישראלי לנפגעי כתות (להלן "המרכז") או לכותבים וגופי תקשורת אשר נתנו למרכז את הסכמתם לשימוש בחומר. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, להציג בפומבי, לשנות, לפרסם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט באמצעי תקשורת אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר, להעביר, למכור, להפיץ או לעשות שימוש מסחרי כלשהו, במידע, במאמרים, בסרטים, בקבצים המופיעים באתר או בכל חלק שלהם, אלא באישור מראש ובכתב מאת המרכז.

 


'המרכז הישראלי לנפגעי כתות' (חל"צ)
רח' בן גוריון 24 (בית ליגב), רמת גן
        טל:
  03-6708811, פקס: 03/6708822       
דוא"ל:
  
s.soskatot@gmail.com
 

[חזור למעלה]        [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]

 

לייבסיטי - בניית אתרים