עברית  |  English  |  
ארכיון-לקריאת ניוזלטרים  |  הצטרפו אלינו לפייסבוק  |  לקבלת תמיכה: 03-6708811  |  

לחזור אל השלווה
   
לחבר בקבוצה
מדריך מקוצר זה מיועד לך, המתלבט. אתה נוטל חלק בקבוצת לימוד רוחנית ומתלבט בקשר להמשך דרכך, לאחר שהתחלת לקלוט כי למעשה אינך עוד אדון לחייך.
אתה נתון לשליטתו המוחלטת כמעט של הגורו שלך. הוא אינו מכנה את עצמו גורו, אלא מורה רוחני, אך שוב אינו נוהג בכך כפי שמורה אמור לנהוג בתלמידו. הוא אינו מאפשר לך לצמוח על פי דרכך. ואף שהבטיחו לך שתהיה מאושר באם תנהג לפי הכללים של הקבוצה, הרי שהאושר ממך והלאה, אתה חש לכוד, ואינך יודע בדיוק מדוע.
ייתכן גם שנאמר לך בקבוצה כי מה שעובר עליך הוא תהליך שנועד להביא אותך, בסופו של דבר, לזיכוך נפשי ול"קפיצת מדרגה" בעולם הרוח. הדברים שנאמרו לך מבלבלים אותך. כבר אינך יודע מי צודק - אתה, או המדריך הרוחני שלך, שחשבת כי הוא בוודאי יודע טוב ממך איך עליך להגיב ומה אתה אמור להרגיש.
אולי עדיין אינך מעז להודות - ולו גם בינך לבין עצמך - שהקבוצה שאתה נמצא בה היא הסיבה למצוקתך. סביר להניח שעצם השימוש במילה "כת" בהקשר זה מקומם אותך.
אתה עשוי לומר לעצמך: "אין רע בקבוצה הרוחנית שאני נמצא בה". אתה אף עלול להאשים את עצמך שלא התקדמת מספיק מבחינה רוחנית, ולכן עולות בך מחשבות "כפירה" ומחשבה על פרישה מן הקבוצה.
קשה לך להודות בכך שהקבוצה שהיית חלק ממנה, הקבוצה ששימשה לך משפחה ובית ועיר מקלט - מחוללת כאוס בתוך נפשך פנימה. להודות שחווית שם חוויות שליליות. שהרי היה שם גם כל כך הרבה טוב.
זה בסדר. התהליך שעובר עליך הוא תהליך טבעי. אתה זקוק לזמן, על מנת שתוכל לעכל את החוויות שעברו עליך ולעבד אותן, על מנת שתוכל להבין שאכן חווית בקבוצה גם חוויות חיוביות, אך המחיר שנאלצת לשלם עבורן ועבור התפתחותך הרוחנית היה אולי גבוה מדי. ניתן להתפתח רוחנית אף בדרכים אחרות, הרסניות פחות, ואפשר שתוכל להגיע אליהן לכשתתאושש מעט ותאגור כוחות נפשיים.
ייתכן שאתה זקוק לסיועו של מטפל סובלני, מיומן וקשוב, אדם שידבר בשפה שלך ובמושגים שלך. מישהו שעולם הרוח לא יהיה זר לו, ויוכל לעזור לך להתמודד עם שאלות, לבטים ומחשבות הטורדים את מנוחתך.
 
לבני המשפחה והחברים
מדריך זה מיועד גם לכם, בני משפחתו וחבריו המודאגים של חבר הכת, החשים ורואים כי יקירכם נתון במצוקה - גם אם הוא עצמו מתכחש לכך, אולי, וטוען באוזניכם כי טוב לו.
תגובתו של יקירכם הנה תגובה טבעית. במקרים רבים מתכחשים החברים בכת למצוקתם הנפשית.
הכת הפכה להיות כל עולמם. קשה להם לוותר עליה ולחזור לחיק משפחותיהם הגרעיניות. שטיפות המוח שנעשו להם השרישו בהם את הרעיון כי הקבוצה הרוחנית שבה הם מצויים היא כל עולמם. יותר מאב ואם, יותר מאחים וילדים וקרובי משפחה. הם זקוקים לזמן, על מנת שיוכלו להתאושש ולחזור לעצמם.
 
אתם מבולבלים. אינכם בטוחים לגבי מהות הקבוצה שבה מבלה יקירכם את מרבית זמנו. אינכם בקיאים בטרמינולוגיה החדשה שסיגל לעצמו במהלך שהותו בכת. אולי אף אינכם יודעים מהי כת ומהם סממניה. אתם רק יודעים שמשהו לא טוב קורה ליקירכם. אתם רוצים לסייע לו אך מרגישים חסרי אונים, כי אינכם יודעים כיצד.
 
למענכם - חבר הקבוצה המתלבט ובני משפחתו - כתבנו את המדריך המקוצר הזה, במטרה לתת "עזרה ראשונה" בסיסית ומענה לשאלות. קיראו, ואחרי שתקראו, אתם מוזמנים לפנות אלינו ואנו נשתדל לסייע בידכם ככל יכולתנו.
 

איך להבדיל בין כת לבין קבוצה רוחנית לגיטימית
 
לפי ההגדרה המילונית של מילון אבן-שושן כת היא "חבורה, סיעה, קבוצת אנשים שהתפלגה או שפרשה מרוב הציבור בשל שוני וניגודים בדעותיה בענייני דת, חברה, וכדומה." כת במובנה המוכר לנו כיום היא קבוצה סגורה, יותר או פחות, שמנהיגה או מנהיגיה משתמשים בטכניקה הידועה בשם “mind control” (שבי מחשבתי, רגשי ורוחני), בתרמית ובשטיפות מוח, כדי לשעבד את חבריה ולנצל את משאביהם. הניצול עשוי להיות כספי, נפשי ואף מיני.
 
ישנן כתות מסוגים שונים. כתות פוליטיות, דתיות, חברתיות או רוחניות-תרפויטיות. מרבית הכתות החלו את דרכן כקבוצות פתוחות בעלות אידיאה משותפת שאיחדה את חבריהן. תהליך הפיכתה של קבוצה פתוחה כזו לכת הוא בדרך כלל זהה, ומתרחש בשלבים.
 
בשלב הראשון מתקבצת קבוצת אנשים בעלת רעיון או אידיאולוגיה משותפים סביב מורה או מדריך שהיא רואה בו מודל לחיקוי. הפגישות עם המורה הרוחני ניתנות פעמים רבות בחינם או תמורת תשלום סמלי, ומתקיימות פעם או פעמיים בשבוע. ביתר הזמן חופשיים חברי הקבוצה לעיסוקיהם הפרטיים. בשלב הזה אין לקבוצה סממנים כיתתיים.
 
השלב השני מתחיל כעבור פרק זמן שאינו קבוע ואינו ידוע מראש, כשאצל מנהיג הקבוצה חל שינוי מסוים, שהופך את הקבוצה לכת. שכרון הכוח והשליטה, בצירוף העובדה שהמנהיג מתחיל לחוש ולהכיר בכריזמטיות שלו, עושים את שלהם. הוא מכריז כי הגיע ל"תובנה" או ל"הארה", שבעקבותיה על הקבוצה לשנות את מתכונתה. בשלב הזה ייתכן שמספר הפגישות השבועיות יגדל. כמו כן, תגדל שליטתו של המורה הרוחני בחברי הקבוצה.
 
בשלב השלישי הולכת הקבוצה ונסגרת. ייתכנו מגורים בקומונה וריכוז המשאבים והרכוש. הקבוצה הופכת לכת סגורה, שהמידע אודותיה נשמר בסוד בתואנה כי זר לא יבין. הקשרים עם העולם שמחוץ לכת מתרופפים. משפחה, חברים וידידים הופכים ללא רלוונטיים. הכת הופכת לעיקר חייהם של החברים בה.
 
ישנם כמה סממנים המעידים על כך שקבוצה רוחנית מסוימת היא למעשה כת. לפניכם רשימה המכילה את רובם. אם אתה חבר בקבוצה רוחנית שחלים עליה לפחות שלושה מהסממנים הללו, סביר להניח שמדובר בכת.
אם קרוב משפחתכם מספר לכם, ולו מעט, על הקבוצה הרוחנית שאליה הוא משתייך, ואתם נוטים לראות בה כת, קראו גם אתם את הרשימה.
 
סימני אזהרה – הרשימה המלאה. איך לזהות כת 

1. הבטחות פיקטיביות לאושר צרוף, לידיעת האמת האולטימטיבית, להצלחה בעסקים, בחיים, בזוגיות, בלימודים וכו'.
בכל הכתות מבטיח הגורו לחברי הכת שצפוי להם עתיד ורוד ומזהיר אם ימלאו אחר הוראותיו וילכו בדרכו. למשל – "אם תעיין בכל יום למשך חמש שעות בטקסט שכתב המנהיג, תרגיש שחייך נעשים טובים יותר".
אלו הן התניות, המערערות את האיזון הנפשי ואת מערך החשיבה העצמאי של החבר בקבוצה. באמצעות התניות אלה משיגה הקבוצה שליטה בחבריה.
הוותיקים שבהם יספרו על נסים גדולים שהתחוללו בחייהם בעקבות הצטרפותם לקבוצה. לא כדאי למהר ולהאמין לזה. מדובר במניפולציות שהוטבעו והושרשו בחברי הקבוצה על ידי המנהיג, עד כי הם משוכנעים לגמרי באמיתותן. 

2. דרישה לתשלומים שהולכים וגדלים
לעתים קרובות יינתנו הקורסים הראשונים או הפגישות הראשונות עם מנהיג הקבוצה הרוחנית חינם אין כסף, כדי שהמצטרפים החדשים יוכלו להתרשם מתכניה של הקבוצה. יש כאן גם מסר סמוי, שקרי, מצד מנהיג הקבוצה אל המתגייסים הטריים: "הכסף אינו העיקר עבורי".
עבור הפגישות הבאות כבר ייאלצו המגויסים לשלם.
בכל הכתות גובים כסף, והרבה. גובה הסכום שנגבה הנו בהתאם לאופייה של הכת ולחתך הסוציו-אקונומי של חבריה. בכתות שחבריהן צעירים בני 20 פלוס שטרם רכשו מקצוע או שאינם עובדים בעבודות קבועות - יגבו פחות. בכתות "אליטיסטיות" יותר, שבהן החתך הסוציו-אקונומי של החברים בינוני עד גבוה, עשויים להגיע הסכומים לעשרות ואף למאות אלפי שקלים ויותר. סכומי הכסף הללו נקראים על פי רוב "תרומות", כדי לטשטש את העובדה שמדובר בחובתם הכספית של המאמינים כלפי הגורו. במקרים רבים “יתרמו” המאמינים את כל רכושם וכספם במטרה לרכוש את האמת הרוחנית הנכספת.
גביית הכספים והרכוש מלווה באמירות שלפיהן מאיץ ה”שחרור” מרכוש התפתחות רוחנית. אתה עשוי לשמוע דברים בסגנון "המנהיג כבר עשה מזמן את הדרך שאתה עושה עכשיו, ולכן הוא מסוגל לשמור עבורך את רכושך”. 

3. האנשים בקבוצה הרוחנית עוטפים את המצטרפים הטריים באהבה. סביר להניח שמימיהם לא הרגישו החברים החדשים נאהבים כל כך, על ידי אנשים רבים כל כך. הכל שם מחייכים, מחבקים, מרעיפים מילים טובות, מתעניינים בשלומם ודואגים לכך שירגישו הכי נוח שבעולם
למרבה הצער, לא מדובר במחוות של רצון טוב, כי אם בטכניקה מכוונת, פרי הוראותיו המפורשות של מנהיג הקבוצה. מטרתה של טכניקה זו היא גיוס חברים חדשים לתוך שורות הכת. בינינו, מה נעים ומחניף יותר ממחוות של אהבה וחום, ומי אינו זקוק לזה?

4. ניתוק מההורים, מהמשפחה הגרעינית, מחברים ובסופו של דבר מכל מי שאינו חבר בקבוצה.
מנהיג הקבוצה הרוחנית מטיף לניתוק, או לפחות לצינון קשרים משפחתיים וחברתיים משמעותיים. הצורך בניתוק או בצינון קשרים מוסבר על ידי מנהיג הקבוצה כהכרחי, בדרך להתפתחות הרוחנית. הוא יכול להסביר זאת במשפט כמו: "ההורים מעכבים את ההתפתחות הרוחנית שלך. הם לא מבינים את הדרך שלנו". לעתים קרובות נדרשים חברי הקבוצה לשקר לקרוביהם, או לפחות להסתיר מהם מידע. הם אינם מגלים להם, למשל, כי הם חיים בקומונה. הם אינם מדברים על החוויות שהם עוברים בקבוצה.
לחברי הקבוצה מסביר המנהיג כי הם נדרשים לשמור את הדברים בסוד, היות וקרוביהם ומכריהם עלולים לחבל ב”דרך” אף שלא במודע, בשל בורותם ואטימותם הרוחנית. למעשה, הטעם להרחקתם של אלה שונה לגמרי. בשל החשש שמא יחבלו קרובי משפחה וידידים בשטיפות המוח וב"מיינד קונטרול" (לשים כאן לינק להגדרה מפורטת) שנוקט בהם מנהיג הקבוצה, הוא מקדים תרופה למכה, ודואג להזיזם מדרכו.
 
5. שימוש בשקרים ובמניפולציות, הסתרת האמת אודות מטרות הקבוצה הרוחנית והידע שלה.
כפי שראינו בסעיף הקודם, מנהיג הקבוצה משתמש במניפולציה שקרית לצרכיו. אין זו הדוגמה היחידה. פעמים רבות ישתמשו חברי הקבוצה הוותיקים ומנהיגם בשקרים ובמניפולציות, מכיוון שבעיניהם, כל הדרכים כשרות לצורך השגת המטרה, שכמובן אינה מוצהרת: צירוף חברים חדשים ושעבודם.
הם עשויים, למשל, לשקר לחברים החדשים ביחס לרעיונות האמיתיים של הכת ולא לגלות את האמת על אודות האידיאולוגיה שלהם. התירוץ שינקטו בו כלפי המתגייס הטרי יהיה, על פי רוב, משהו בנוסח: "אתה עוד לא מוכן לזה. כשתהיה מוכן תדע הכול. הידע עלול להכביד עליך. אנחנו יודעים מה אנחנו עושים."
הטעם לשקרים ולהסתרת הידע כפול:
א.     אווירת המסתורין מסקרנת את המצטרפים החדשים. העובדה שהידע אינו נגלה להם בבת אחתאלא טיפין טיפין, גורמת להם להישאב פנימה ביתר שאת, שכן הם רוצים לדעת עוד ועוד ואינם זוכים בבת אחת למענה על שאלותיהם וסקרנותם.
ב.     המתגייסים החדשים עלולים להיבהל באם ייחשפו למטרת הקבוצה בראשית דרכם. אם ייוודע להם, למשל, שמטרת הקבוצה אליה הצטרפו אינה “פיתוח התודעה” אלא ניקוי כדור הארץ מהנשמות התועות שנקבצו בו לפני כך וכך מיליוני שנים, סביר להניח שימאנו לבוא לפגישות קבוצתיות נוספות. הסתרת הידע העלול להרתיע מצטרפים חדשים מאפשרת למנהיג הקבוצה להפעיל, בשיטתיות, טכניקות של מיינד קונטרול וריסוק האישיות. כעבור זמן, משעברו “תיכנות”, מוכנים חברי הכת להאמין ו”לבלוע” את האידיאולוגיה של הקבוצה, אשר בתחילה סביר להניח שהייתה נשמעת להם הזויה או מסוכנת.
 
6.     ניתוק מההיסטוריה הפרטית, ניתוק מהעבר
חברי הקבוצה הרוחנית מתבקשים להתנתק מעברם, להתעלם ממנו ואף לשכוח אותו. מנהיג הקבוצה יסביר את הצורך בכך באמירה כגון: "העבר שאנחנו סוחבים איתנו הוא נטל עלגבנו. כדי להתפתח רוחנית, אתם צריכים לנתק אותו מעליכם. ממש כפי שחותכים את חבל הטבור," או "אתם עכשיו בני אדם חדשים, שאין להם עוד צורך בעברם. העבר שוב איננו משקף אתכם."
הסיבה האמיתית שבשלה מצווים חברי הקבוצה להתנתק מעברם היא כמובן אחרת. העבר הפרטי של חברי הקבוצה מאיים על המנהיג ועל קיומה של הקבוצה ההומוגנית. הוא עלול “להזכיר” לחברי הקבוצה כי הם אינדיווידואלים, ולא רק ישויות חסרות זהות עצמית בתוך קבוצה. כדי לשלוט בקבוצה, חייב המנהיג לטשטש את האינדיווידואליות של חבריה ככל האפשר.
למותר לציין כי הנזק הנפשי הנגרם לחברי הקבוצה כתוצאה מאובדן הזהות הוא רב, ולעתים נדרשות שנים ארוכות של שיקום על מנת שהאדם יוכל לשחזר מחדש את זהותו וחייו מלפני ההצטרפות הקבוצה.
 
7.     החלפת שמות
חברי הקבוצה נדרשים להחליף את שמותיהם. בדרך כלל מתקיים בקבוצה מעין טקס של החלפת שמות, שבמהלכו נותן הגורו לחברי הקבוצה שמות חדשים. לכאורה - כדי לרמז על דרכם החדשה ועל חייהם החדשים, מין לידה מחודשת של הנשמה, שהשם החדש מסמל אותה.
למעשה, מדובר באקט נוסף המאיץ את אובדן הזהות בקרב חברי הכת. שמו הפרטי של אדם הנו אחד האלמנטים המעידים על עצמיותו וייחודו. מחיקת השם הפרטי והחלפתו, אם כן, מוחקים את ייחודיותו ועצמיותו של אדם.
 

8. המנהיג מרומם ומשפיל את חברי הקבוצה, לחלופין, באופן שרירותי ובלתי צפוי מראש.
כל אחד מחברי הקבוצה נתון ליחס אמביוולנטי, משתנה ושרירותי מצד המנהיג, אשר יכול לקרבו אליו למשך פרק זמן מסוים, להרעיף עליו אהבה וחום, לחזור ולשנן באוזניו עד כמה התקדם בדרכו הרוחנית ולהעניק לו בונוסים שונים, כמו את הזכות לשבת לצדו בעת הארוחה המשותפת, או להקריא בפני יתר חברי הקבוצה פרקים מתוך החומר הנלמד בקבוצה.
וכעבור איזה זמן, ללא כל סיבה - מתהפך הכול. המנהיג, שעד עתה רומם ושיבח חבר זה או אחר, כמו חוזר בו. יחסו אל האיש הופך קשה, מנוכר וקר.
חבר הקבוצה שנהנה עד כה מיחס מועדף, זוכה להטפות מוסר ולהשפלות בלתי פוסקות.נאמרים לו דברים קשים, כגון "אתה לא מתקדם כמו שצריך ואני שוקל להעיף אותך," או "אתה לא שווה כלום, לא ייצא ממך שום דבר.".המנהיג אף אינו מהסס לעשות לחברי הקבוצה רצח אופי.
הטכניקה של ליטוף האגו והרעפת חיבה מחד גיסא ורצח אופי מאידך גיסא, מעצימה את שליטתו של המנהיג בקבוצה. איש מחברי הקבוצה אינו יודע לעולם מתי ייחרץ גורלו לשבט או לחסד. לעתים קרובות מתבצעת התעמרות מתמשכת של אדם בידי המנהיג ובהשתתפות חברי הקבוצה, עד בכי.  

9. טקסים
בכל הכתות מתבצעים טקסים. שינון מנטרות כמה פעמים ביום, צחצוח וסידור חדר הפגישות של הקבוצה באופן מסוים במשך שעות בכל יום, מדיטציה הנמשכת שעות, ועוד.
טקסים, מטבעם, מקבעים אידיאות ודוגמות. כשבקבוצה רוחנית כלשהי מתבצעים טקסים, הדבר נועד להטמיע בחברי הקבוצה את רעיונותיו של המנהיג, בגדר “נעשה ונשמע”.
 
10. טרמינולוגיה
בקבוצה הרוחנית משתמשים במונחים ובמושגים שאינם מוכרים וידועים לאיש מחוץ לקבוצה. טרמינולוגיה ייחודית מאפיינת קבוצות סגורות. השימוש בה מעמיס על חברי הקבוצה מערכת שלמה של מושגים חדשים, שאינה מותירה הרבה מקום למידע אחר, חוץ-כיתתי.
בנוסף לכך, מעמיק השימוש בטרמינולוגיה ייחודית בתוך הקבוצה הרוחנית את התהום שנפערת בין חברי הקבוצה לבין העולם שבחוץ. חברים ובני משפחה שאינם בקיאים בטרמינולוגיה נתפסים כנחותים. השימוש בה מגביר בקרב חברי הקבוצה את התפיסה כי הם קבוצת אליטה נבחרת ומרוממת מעם. קרוב לוודאי כי זהו גם המסר שמעביר להם המנהיג.
 
11. מטרת-על שהקבוצה אמורה להגשים בעתיד
במרבית הכתות מדבר המנהיג על מטרה נעלה שעל הקבוצה להשיג. זמן השגתה אינו ידוע ולוט בערפל, או שהוא משתנה תדיר. למשל: כינון שלום במזה"ת, הקמת מרכז רוחני משותף לשלוש הדתות, הקמת בית המקדש הרביעי בירושלים, או ניקוי אנרגטי של מדינת ישראל.
לעתים מכריז המנהיג כי המטרה עומדת להתגשם, ואז חוזר בו ומצביע על איזו סיבה שבשלה, כביכול, נוצר העיכוב. בדרך כלל תהיה הסיבה מצבה הירוד של הקבוצה. למשל: "כמעט והצלחנו לכונן מחדש את בית המקדש, אך בגלל שלא התקדמתם מבחינה רוחנית, נוצר עיכוב."
הדינמיקה הזאת מצד המנהיג מאפשרת לו, בשלב הראשון, להשיג שליטה בקבוצה, שמאמינה במטרה בכל לבה וכדי להגיע אליה מוכנה לעשות הכול: להשקיע בלימוד שעות על שעות ולהתבטל בפני הגורו. כשהמנהיג ”חוזר בו”, הוא משיג בכך שליטה נוספת. כעת, משהואשמה הקבוצה באי השגת המטרה, החברים בה מפוחדים. הם יעשו הכול כדי שמטרת-העל תושג בפעם הבאה.
 
12. בלעדיות ואי קבלת בקורת
מנהיג הקבוצה טוען שהאמת הצרופה נמצאת רק אצלו. הוא אינו מוכן לקבל ביקורת ונוהג בתקיפות ולעתים באלימות מילולית כלפי מי שמעז להשמיע דעות הפוכות לשלו.
לעתים אוסר המנהיג על חברי הקבוצה לקרוא טקסטים מלבד אלה שהוא כתב והגה. בדרך כלל יש פיקוח הדוק על חשיפת חברי הקבוצה לכל אלמנט שעלול לעורר ביקורת ולסדוק את סמכותו הבלתי מעורערת.
היה והעז מישהו מחברי הקבוצה להשמיע ביקורת, לא יינתן לו הסבר הגיוני המניח את הדעת. התשובות שיינתנו יהיו בצורת שאלות. למשל:
- אומרים שהקבוצה היא כת.
- איפה שמעת דבר כזה?
- קראתי כתבה באחד העיתונים.
- ואתה מאמין לכל מה שכותבים בעיתונים?
 
13. ההסברים הניתנים למי ששואלים שאלות לגבי מהות הקבוצה יהיו חווייתיים ולא לוגיים.
כאשר שואל חבר מתוך הקבוצה שאלות לגבי מהות הקבוצה - לא ניתן לו הסבר הגיוני ולא ניתנות תשובות קונקרטיות. במקום זאת, נאמרים לו דברים כגון "נסה בעצמך ותראה", "תרגיש פה חוויה עוצמתית מאוד", "זה עובד, רבים לפניך הגיעו להישגים רוחניים."
המנהיג מעודד את חברי הקבוצה הוותיקים לעמעום מכוון של הדברים ולאי מתן תשובות, כדי ללבות סקרנות וליצור אצל חברי הקבוצה הטריים מצב של חוסר ידיעה, אשר מעודד תלות.
 
14. פגישות רבות ואינטנסיביות שלעתים נמשכות עד השעות הקטנות של הלילה, חוסר זמן פנוי, חוסר שינה.
כשלחבר קבוצה למעשה לא נותר זמן פנוי, כשהוא עסוק רובו ככולו בענייני הקבוצה ולא נותר לו זמן לתחביבים, ייתכן שהקבוצה היא כת.
המנהיג דואג לכך שלחברי הקבוצה לא ייוותר פנאי, כדי שיהיו נאמנים לו ככל האפשר ויתנתקו מכל מה שאינו קשור לקבוצה. שעות שינה מועטות מסייעות לו לבצע שטיפות מוח ומיינד קונטרול, מכיוון שמחסור בשינה משבש את החשיבה הלוגית.
 
15. הפחדות
המנהיג ואנשי הגרעין הקשה של הקבוצה משתמשים באיומים ובהפחדות, במטרה למנוע מחברי הקבוצה לעזוב. הם עלולים לאיים כי עזיבת הקבוצה תגרום לסבל ולפגיעה בלתי הפיכים, בעולם הזה או בעולם הבא. אמירות כגון "אתה תישאר לבד, ולעולם לא תוכל לחזור לקבוצה", "הנשמה שלך תגיע לאבדון," ודומותיהן עלולות להשאיר בקבוצה חברים החוששים מתוצאות העזיבה.
 
16. ניצול משאביהם של חברי הקבוצה
המנהיג ובכירים בקבוצה עשויים לצוות על אנשי הכת להשקיע בקבוצה מזמנם ומכישוריהם. לעתים קרובות הם מתבקשים לבצע מטלות ועבודות בית שונות למען הגורו. הם אינם מקבלים שכר כלשהו על מאמציהם, ולהפך – ביצוע מטלות אלה נחשב לזכות.
 
17. התנהגות מוכנית ולא טבעית של חברי הקבוצה
החברים בקבוצה לומדים להדחיק את רצונותיהם ורגשותיהם. הם עשויים לחייך בכל עת, ובפרט בשיחות, והבעות פניהם ייראו מנותקות.
 
18. סוגסטיות ומנטרות
קריאה ושינון של טקסטים ואמירות שונות עוזרות למנהיג להכניס את חברי הקבוצה למצב היפנוטי. חזרה במשך שעות על אמירות מסוימות עשויה לגרום גם לספקן שאנשים להפנים את מה שהגורו רוצה שיפנים.
 
19. לחץ חברתי
החברים הוותיקים בקבוצה, בהדרכתו של הגורו, משתמשים בטכניקות שונות ומגוונות כדי לגרום לכל החברים בקבוצה להתנהג באופן דומה, ללא יכולת לשפוט את מצבם באופן הגיוני או להיחלץ מן ההשתעבדות לקבוצה. לחצים מופעלים בעקבות השמעת התלבטויות, ספקות, שאלת שאלות רבות. הוותיקים עשויים להעביר ביקורת שלפיה המתלבט או המדבר על עזיבה אינו נמצא בדרגה רוחנית גבוהה, אינו משתדל מספיק, אינו מסור מספיק לרעיונות הקבוצה, ומוכן לסכן את עתידה של נשמתו.
 
20. הכחשה "אנחנו לא כת"
המנהיג או המנהיגים יודעים היטב שבמוקדם או במאוחר יעלו האשמות שלפיהן הקבוצה היא כת, ולעתים קרובות אף יתלוצצו על טענות אלה לפני שעלו. זו התגוננות מפני הבאות, שמטרתה למוסס את החשד הבריא של המצטרפים החדשים. למתלבט קל להיאחז בדברים אלה, מתוך הרצון העז להאמין ולסמוך על המנהיג.

 


Go Back  Print  Send Page

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני באתר המרכז הישראלי לנפגעי כתות שייכות למרכז הישראלי לנפגעי כתות (להלן "המרכז") או לכותבים וגופי תקשורת אשר נתנו למרכז את הסכמתם לשימוש בחומר. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, להציג בפומבי, לשנות, לפרסם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט באמצעי תקשורת אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר, להעביר, למכור, להפיץ או לעשות שימוש מסחרי כלשהו, במידע, במאמרים, בסרטים, בקבצים המופיעים באתר או בכל חלק שלהם, אלא באישור מראש ובכתב מאת המרכז.

 


'המרכז הישראלי לנפגעי כתות (חל"צ)'
רח' בן גוריון 24 (בית ליגב), רמת גן
טל:  03-6708811, פקס: 03/6708822       
דוא"ל -
sos.katot@barak.net.il
 

[חזור למעלה]        [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]

 

לייבסיטי - בניית אתרים