עברית  |  English  |  
הצטרפו אלינו לפייסבוק  |  לקבלת תמיכה: 03-6708811  |  
קבל ספר במתנה !


לחץ כאן




  
 
   

סיינטולוגיה: הכת הגדולה בעולם

 

מהו אודיטינג? מיהו זנו?  איך נראה שאלון אישיות? מהם התטנים ומה צריך לעשות כדי 'לגרש' אותם? מדוע נעצרו בכירי הסיינטולוגיה בשנות ה-80 ולמה לא אוהבים בגרמניה את טום קרוז? מהו 'תהליך הטיהור'?

 כל מה שרצית לדעת על הכת הגדולה בעולם

 מאת: דנית קרן

 

היה היה, לפני 75 מיליון שנים, שליט גלקטי,  חייזר אכזר בשם זנו.

זנו היה אחראי על כל כוכבי הלכת בחלק זה של הגלקסיה, כולל כדור הארץ שלנו, אשר באותם ימים היה קרוי טיגיאק. לזנו היתה בעיה:  כל כוכבי הלכת עליהם שלט היו מאוכלסים יתר על המידה. על כל כוכב לכת היו בממוצע 178 מיליארד איש. כדי להפטר מאוכלוסיית היתר הזאת, הוא לקח על המשימה שליטה מוחלטת, ובעזרת בוגדים הביס את כל  האנשים הטובים והקצינים הנאמנים. בעזרת פסיכיאטרים הוא קרא למיליארדי אנשים לבוא לבדיקות מס הכנסה, שם הם קיבלו זריקות של אלכוהול וגליקול מעורבים, על מנת לשתק אותם, והם הוכנסו לתוך מטוסי חלל, שנראו כמו מטוסי 8 DC בעלי מנועים רקטיים. מטוסים אלה טסו לכדור הארץ, שם נערמו האנשים המשותקים מסביב לבסיסי הרי געש. לאחר מכן, הונחו פצצות מימן בתוך פירי הרי הגעש וכולם נהרגו.

 מיליארדי הנשמות הועפו סביב, וזנו, בעזרת מלכודות אלקטרוניות מיוחדות, תפס את כולן.

 הוא ארז אותן בקופסאות ולקח אותן למספר בתי קולנוע ענקיים, כשהוא מכריח אותן לצפות בסרטים שהראו להן כיצד החיים צריכים להיות ושתלו בהן מחשבות מבלבלות.

הנשמות התקבצו בקבוצות כאשכולות, ושוכנו מחדש בגופם של האנשים הבודדים שעוד נותרו בחיים.

נשמות אלה נקראות 'תטאנים', ושוכנות  גם היום בגופם של בני האדם. כשמטרתם היא להשתלט עליהם ובכך לזכות בנשמה חופשית.

(הקצינים הנאמנים, אגב,  מרדו לבסוף בזנו, ונעלו אותו על אחד מכוכבי הלכת. הוא נשמר בתוך שדה כוח שמקבל אנרגיה מסוללה נצחית וחי שם עד עצם היום הזה)[1].

 

 בדיוני ככל שישמע, הסיפור על זנו הוא אחד מעיקרי אמונתה הסודית של כת הסיינטולוגיה, שבסיסה בארה"ב וסניפיה פזורים בכל העולם.

 רוב חברי הכת אינם מכירים את הסיפור. מכירים אותו רק אלה שהגיעו לאחר שנים של חברות בכת ותשלום של עשרות ואף מאות אלפי שקלים, לדרגה הנקראת לפי הטרמינולוגיה הסיינטולוגית  'OT3'. 

על סיינטולוגים שהתוודעו לספור על זנו, אסור לדבר על כך בפומבי או עם סיינטולוגים אחרים. הם אף  מתחייבים לשמור על סודיות תוך חתימה על חוזה. כמו כן, הם מתחייבים אף על ויתור זכותם המשפטית לתביעת הכת בעתיד, במידה ויגרם להם בעקבות המידע על זנו והתטנים נזק, נפשי או גופני, ואפילו מוות.

 את ספור זנו הגה מייסד הכת, רון ל. האברד, שהתפרנס עד אז מכתיבת סיפורים בדיוניים בשנת 67'. הספור נשלח לראשי הכת שבסיסה בארה"ב כהסבר למקור בעיותיו ומצוקותיו של האדם המודרני. האברד, שאף בדה לעצמו ביוגרפיה, כפי שעושים מרבית מנהיגי הכתות, הודה כי בתקופה בה כתב את 'אופרת החלל' שלו, כלשונו, שתה אלכוהול והשתמש בסמים[2].

כל השלבים והדרגות שעובר חבר כת הסיינטולוגיה במהלך השנים, מובילים למטרה המרכזית שהיא הוצאת ה'תטנים' שדבקו לגופו באותה התפוצצות געשית.

  בשנת 52'  טען הבארד כי "הדרך היחידה בה תוכל לשלוט באנשים היא לשקר להם"[3]. הוא הבטיח למאמיניו אושר וחסינות גופנית ונפשית מפני מחלות. ואכן הצליח לשלוט בלא מעט אנשים.

  

מרפא לכל מזור

 הסיינטולוגיה הוקמה ע"י רון לאפייט האברד כשיפור לשיטת ה'דיאנטיקה' שהמציא, לטיפול נפשי בבני אדם.

כשפרסם האברד את ספרו 'דיאנטיקה – המדע המודרני של בריאות הנפש' בשנת 50', ספג בקורות קשות מהממסד לבריאות הנפש. פסיכיאטרים שללו כל תוקף מדעי שניתן לשיטה.

הבארד, שבביוגרפיה שכתב מציג את עצמו כמי שבילה בנעוריו בקרב תרבויות שבטיות, הציג את הדיאנטיקה כטכניקה תרפויטית, תוך שימוש בשיטת טיפול הנקראת 'אודיטינג', וטען כי ניתן לטפל באמצעותה בכל המחלות המנטליות והפסיכוסומטיות, "עם ערובה לריפוי שלם בכל המקרים"[4].

למאמיניו הוא הבטיח כי "דלקת פרקים נעלמת, קוצר ראייה משתפר, מחלות לב מופחתות, אסתמה נעלמת, הבטן פועלת היטב וכל הקטלוג של מחלות נעלם ואינו חוזר"[5].

בפועל, הבטחות אלה חסרות שחר ואוכלוסיית הסיינטולוגים סובלת, כמובן, מאותן בעיות ככלל אוכלוסיית המין האנושי.

אך חברי הכת מסרבים לעתים לקבלת  טיפולים רפואיים ובמקרים רבים מתדרדר מצבם הרפואי.

בשנת 91', תבעה רוקסן פריינד את הסיינטולוגיה על כך ששכנעה אותה לזנוח טיפול במחלת הסרטן בה חלתה. זמן קצר לאחר מכן היא נפטרה.

בשנת 99', נפטרה מסרטן גבריאלה בראמוצ'י, לאחר שסירבה לעבור טיפולים, כי "דיאנטיקה מרפאה הכל"[6].

 הממסד המדעי ראה בהאברד שרלטן, ששיטותיו הטיפוליות לא רק שאינן מוכחות כיעילות, אלא עלולות לגרום נזקים חמורים לנפש האדם.

הארגון הואשם בעיסוק ברפואה ללא רישיון, ושיטות הטיפול הסיינטולוגיות הוגדרו כלא חוקיות ע"י בית המשפט הפדרלי בארה"ב.

 

ההתנגדות הממסדית לא הרתיעה את הבארד.שתקף את הממסד הפסיכיאטרי, תרופותיו ואנשיו ללא הרף.

 

כיום, תוקפים את הממסד הפסיכיאטרי הסיינטולוגים ממשיכי דרכו.

על כל המצטרף לכת הסיינטולוגיה נאסר לקבל תרופות פסיכיאטריות, ובמידה והוא מטופל בתרופות כאלה הוא נדרש להפסיק את נטילתן.

 

במרץ 2003, רצח ג'רמי פרקינס את אימו, בעקבות הזיות שהיו לו שהיא עלולה לתקוף אותו.

ג'רמי אובחן כסכיזופרן אך הוריו הסיינטולוגים סרבו לשלוח אותו לטיפול פסיכיאטרי. מה שהוביל בסופו של דבר לטרגדיה המשפחתית הנוראה[7].

 

 ארגונים קשורים ומוסדות חינוך

 הסיינטולוגים מודעים היטב לתדמית השנויה במחלוקת שזכו בה במהלך שנות פעילותה של הכת, ולכן הם פועלים במשנה מרץ לשינויה.                                                                                            

לשם כך מפעילה הכת ארגונים קשורים, בישראל ובעולם, בדמות עמותות שונות הפטורות ממס.

שאינן משקפות או מציינות בדרך כלל קשר כלשהו לסיינטולוגיה. עמותת CCHR, למשל, נכסה לעצמה את הכותרת  "עמותת מגן לזכויות אנוש".

העמותה מעבירה הרצאות נגד הפסיכיאטרים באשר הם ומציגה אותם כרוצחים וכמנצלים את חולשת הפציינט על מנת להרע לו. עמותה זו אף מציינת כי הפסיכיאטריה היא הסבה להתרחשותה של השואה באירופה.

בשנה האחרונה חברה הסיינטולוגיה לאו"ם, במסווה של עמותה בשם "נוער למען זכויות אדם". העמותה מפיצה את אמנת זכויות האדם של האו"ם כשהגוף התומך והמממן העומד מאחוריהם הינו כת הסיינטולוגיה. לעמותה סניף ישראלי.

 

כחלק מהפצת תכני הסיינטולוגיה מופצת מדי פעם בדרכים שונות החוברת "הדרך אל האושר".

בחוברת כתובים כללים לחיים תקינים, כגון לא תרצח ולא תגנוב, שכל דת תומכת ומכירה בהם.

משום כך, נראית החוברת  שאין בה אף אזכור לסיינטולוגיה, תמימה למדי. ואף עלולה להטעות.

אם נבחן את הדברים על דרך ההיקש הלוגי, הרי מאחר והכללים הרשומים בחוברת הינם אוניברסליים, טובים ומוסריים בעליל, ניתן להסיק מכך כי אף הסיינטולוגיה, אליה יתוודעו קוראי החוברת אחרי קריאתה, אם ייצרו קשר עם כותביה-  מושתתת על עקרונות זהים.

החוברת מחולקת בין היתר לתלמידים בבתי ספר, במחווה של "רצון טוב", כביכול, לעיתים כחלק מתוכנית למניעת אלימות. כאשר ראשי העמותה ממשיכים בפעילותם תוך  התעלמות מוחלטת מהחלטת משרד החינוך בנוגע לאיסור כניסת כתות, בפרט כת הסיינטולוגיה והחוברת 'הדרך אל האושר' והחומר הנלווה אליה - למוסדות החינוך בישראל[8].

ארגונים קשורים עולמיים נוספים הם 'נרקונון' ו'קרימינון'. ששניהם פונים לקהל יעד של אסירים ונרקומנים. על ידי שיטות גמילה מאלימות וגמילה מסמים, המיושמות בבתי כלא על ידי סיינטולוגים, מנסה הכת להרחיב את נפח פעילותה הציבורית.

העובדה כי מדובר בתכניות שנועדו מלכתחילה לאוכלוסיות חלשות ובלתי מתוקצבות כהלכה על ידי הממסד-מקילה על חדירת הכת.

בישראל מיושמת שיטת 'קרימינון' בבתי כלא של השב"ס. שיטת 'נרקונון' המיושמת למשל ב במקסיקו- אינה מיושמת. היות ושיטה זו דוגלת בשימוש אינטנסיבי בויטמינים שונים ובסאונות, כחלק מ 'תהליך הטיהור' של הגוף, כפי שהוא מכונה. ומשרד הבריאות לא נתן את אישורו לתהליך זה.

 

"יועצים רוחניים" מטעם כת הסיינטולוגיה, לבושים בחולצותיהם הצהובות, משוגרים באורח קבע לאזורי אסון. כביכול כדי להעניק סיוע לנפגעים. למעשה, כדי להגדיל את שורות הכת ולעורר אהדה ציבורית. בנפילת מגדלי התאומים ב-11 לספטמבר, שוגרו לאזור סיינטולוגים ואזרחים רבים התבלבלו בינם לבין כוחות ההצלה.

"יועצים רוחניים" מיהרו להגיע גם לאזור אסון הצונאמי. כדי לעורר אמפתיה בציבור ולהצטלם עם הנפגעים. בישראל, הגיעו יועצים אלה לצפון בזמן נחיתת הקטיושות במלחמת לבנון השנייה ואף טרחו להצטלם עם אנשי משטרה.

 

בנוסף לארגונים הקשורים הללו,  מקיימת הכת מוסדות חינוך המושתתים על ערכי הסיינטולוגיה.

ביניהם גן ילדים ובית ספר יסודי בשם 'עתיד',  הפועל בתוך שטחו של מוסד החינוך הוותיק מקווה ישראל שבחולון.

התלמידים נדרשים להפסיק לקחת את תרופת הריטלין ותרופות פסיכיאטריות אחרות, כתנאי לקבלה לבית הספר. מרבית מורי בית הספר אינם בעלי הכשרה פורמלית לטיפול בילדים בעלי לקויות למידה, וחלקם כלל לא אוחזים בתעודת הוראה.

 

 דר. איריס מנור, מנהלת היחידה להפרעות קשב וריכוז בביה"ח 'גהה', מספרת על הילדים שלמדו בבי"ס 'עתיד' והגיעו אליה:

"מה שאפיין אותם הוא מצב נפשי לא טוב. מצב של הזנחה רגשית, דיכאון והמון פחד מהפסיכיאטריה והתרופות. הם אמרו שהריטלין יהפוך אותם למשוגעים ושיאשפזו אותם בבית חולים פסיכיאטרי"[9].

 

=======

 

בארה"ב, קפץ ריצ'ארד קולינס אל מותו, לאחר שכת הסיינטולוגיה לא נתנה לו לעזוב. מלבד המצוקות הרגשיות שהכת מפתחת אצל חבריה לאורך השנים, סבל ריצ'ארד מהטרדות בלתי פוסקות ואיומים, עד שהחליט לשים קץ לחייו.

דו"ח משטרת ישראל על כתות, מדגיש כי הסיינטולוגיה גורמת לנזקים גדולים וממושכים.

"קיימת בעיה עליה עומדים פסיכולוגים ופסיכיאטרים, והיא הקושי של חלק ניכר מעוזבי  הכת לשוב לחיים נורמליים"[10].

 

כת מסוכנת

דו"ח ועדת תעסה-גלזר, שבחנה וחקרה את נושא הכתות בארץ מטעם הכנסת במשך חמש שנים, קבעה נחרצות כי "סיינטולוגיה היא הכת המסוכנת בישראל".

 ביוון, ובצרפת  מוגדרת הסיינטולוגיה כאחת הכתות ההרסניות והמסוכנות ביותר. ולא בכדי.

 בנו של רון ל.האברד, סיינטולוג לשעבר, מספר כי על סיינטולוג שלא היה הולך בתלם "אפשר היה לגזור כל עונש שהוא. היו כולאים אותו בחדר, או כובלים באזיקים למיטה"[11].

אינספור מקרים של החזקת אנשים בבידוד בניגוד לרצונם הגיעו לבתי המשפט.

אחד המקרים היותר קשים היה של אשה צעירה שבקשה-בניגוד לערכי הכת- לראות פסיכולוג.זאת לאחר תאונת דרכים טראומטית שעברה.  הנהגת הכת החליטה שכטיפול למצוקתה עליה לשהות בבידוד למען "תיקון דרכה" ברוח הסיינטולוגיה.

ב-5.12.95 מתה האישה, ליסה מקפרסון, בנסיבות טרגיות. לאחר שנכלאה בניגוד לרצונה במשך 17 יום. במהלך אותם ימים היא ניסתה לצאת לחופשי, התפרעה וסירבה לאכול. על גופתה נראו סימני נשיכות וחבלות קשות.היא אבדה מעל ממשקלה וסבלה מהתייבשות חמורה[12].

 

למרות חתימתם של חברי הכת על הסכם סודיות, ולמרות הפחדות ואיומים קשים מצד כת הסיינטולוגיה, הצטברו בעולם במשך השנים עדויות כגון זו המעידות על התנהלותה המפוקפקת של הכת. העדויות מצביעות על איומים, סחיטה, חדירה לרשות הפרט, רשלנות והזנחת ילדים, תקיפה, הונאה, מרמה, זיוף, אילוץ להפלה, עיסוק ברפואה ללא רישיון, אגירה בלתי חוקית של נשק וקשירת קשר לרצח.

סיינטולוגים לשעבר מספרים גם כי הכת מערימה קשיים רבים על העוזבים אותה. כדי להקשות על העוזבים, מאיימים חברי הכת כי ישתמשו לרעה במידע שנאסף עליהם לאורך שנים של שעות 'אודיטינג'. בהן התוודו על כל מעשיהם ומחשבותיהם. זה ייעשה במידה ועוזבי הכת יחשפו את מה שראו או חווו במשך שנות חברותם בה בצבור או בתקשורת.

מכיוון שחברי הכת מחויבים לנתק כל קשר עם מי שאינם מאמינים בדרך הסיינטולוגית או תומכים בה- בין היתר עם בני משפחה וחברים קרובים-הם מוצאים עצמם לא פעם בבידוד מוחלט. מה שמקשה עוד יותר על הליך העזיבה. כמובן שהחובה לךנתק קשרים מכוונת למטרה זו בדיוק.

בשל הפחד והבדידות, מעדיפים רבים מהסיינטולוגים לשעבר שלא לדבר על מה שעברו.

 

לא רק כדי לאיים על עוזבי; הכת, אלא גם כדי לנטרל את מי שנחשבים על ידם כ 'אויבי הסיינטולוגיה' (בקטגוריה זו נכללים כל מי שיצאו אי פעם בגלוי נגד הכת)-לא בוחלים חברי הכת באמצעים. הם  מבצעים מעקבים ע"י חוקרים פרטיים, מעלילים עלילות שווא, מחפשים נקודות תורפה ומנצלים אותן, יוצרים סכסוכים, מאיימים ומטרידים ואף תובעים משפטית. המטרה: להפחיד. כדי למנוע פרסום ומידע שעלול להזיק לכת.

בנוסף לפסיכיאטרים, אויבי הכת הם גם פסיכולוגים, עיתונאים ואנשי רשויות.

הבארד:  "לאדם מדכא או לקבוצה כזאת, אין שום זכויות ופעולות הנעשות נגדם אינם ברי ענישה"[13].

 

 

גם בגרמניה, בעיקר בשל ההיסטוריה הלא מחמיאה שלה כמי שאפשרה לתנועה הנאצית לפעול- מוגדרת הכת כמסוכנת.  מזה שנים יוצאת גרמניה כנגד כת הסיינטולוגיה בכל דרך אפשרית.

אורסולה קבארטה, ממטה משטרת גרמניה, מסבירה את הקשר:  "היה פעם בגרמניה ברנש שכתב ספר וכולנו אמרנו שהוא קצת מטורף. הברנש הזה היה אדולף היטלר. אז אני מתייחסת להאברד מאוד ברצינות". על הסיינטולוגים היא אומרת כי "הכל אצלם סובב סביב כוח, כסף ומניפולציה באנשים"[14].

 

בשנים האחרונות מתפרסם השחקן ההוליוודי טום קרוז בשל חברותו בכת הסיינטולוגיה.

קרוז הוא סיינטולוג פעיל, היוצא בכל עת במתקפה נגד כלי התקשורת ונגד פרסומים המבקרים את הכת. בימים אלה (יולי 2007) הוא מצלם סרט חדש, בו הוא מככב בתפקיד הראשי כקולונל קלאוס פון שטאופנברג, שניסה להתנקש בחייו של היטלר. בקשת מפיקי הסרט לצלם בבסיסים צבאיים בגרמניה נדחתה, ושלטונות גרמניה אסרו על הצוות לצלם בשטחם עקב חברותו המוצהרת של קרוז בכת. דובר משרד ההגנה הגרמני, הארלד קמבאואר, מסר ליוצרי הסרט כי "לא נאפשר לצלם באתרי צבא גרמניים אם הרוזן שטאופנברג יגולם ע"י השחקן טום קרוז, שהתבטא באופן פומבי כחבר בכת הסיינטולגיה".

הגרמנים טוענים כי הסיינטולוגים מתחזים לדת כדי להרוויח כסף וכי פעולות הסיינטולוגים מכוונות נגד הסדר הדמוקרטי החופשי בגרמניה. בנו של פון שטאופנברג[15] טוען כי "הרעיון שסיינטולוג מושבע יגלם את אבי מטריד", והוא מתנגד נחרצות לחלקו של קרוז בסרט.

 

בצרפת הסתבך בעבר הארגון עם שלטונות המס, האברד הורשע במרמה ונגזרו עליו 4 שנות מאסר.

 בבריטניה נאסרה כניסתם של סיינטולוגים ובית המשפט הבריטי קבע חד משמעית שסיינטולוגיה היא ארגון בלתי מוסרי המבוסס על שקרים ומרמה, וכי מטרתה האמיתית של הסיינטולוגיה היא כסף וכוח למנהיגיה.

באוסטרליה, מסקנות ועדת החקירה ממלכתית, היו חד משמעיות: "הסיינטולוגיה היא מרקם של כזב, הונאה ופנטזיה. היא גורמת לחוסר אמון בין בני משפחה ומערימה קשיים כספיים. הפרקטיקות שלה מהוות איום רציני מבחינה רפואית, מוסרית וחברתית".

בשנות ה 80' וה 90' פשטו הרשויות באירלנד, רוסיה, צרפת, ספרד ואיטליה על עשרות מרכזי סיינטולוגיה. למעלה מ100 חברי הכנסייה הסיינטולוגית הואשמו בעברות של הונאה, סחיטה, הברחת הון, כפייה, עיסוק בלתי חוקי ברפואה וניצול לרעה של אנשים חלשים נפשית.

 

 

בית המשפט העליון בלוס אנג'לס קבע כי האברד הוא "שקרן פתולוגי לגבי ההיסטוריה שלו, הרקע שלו והישגיו", ושיטת הטיפול שלו נקבעה כבלתי חוקית.

מגזין 'טיים' האמריקאי טען כי הסיינטולוגיה היא  "כת המתחזה לדת והמבצעת הונאה גלובלית אכזרית".

אבל כיום נהנית הסיינטולוגיה מפטור ממס בארה"ב, ומוגנת בחוקה האמריקאית בעקבות הכרתה כדת.

==========

 

 כת - או דת?

"לכתוב מילה עבור פרוטה – זה מגוחך.  אם מישהו באמת רוצה להרוויח מיליון דולר,

 הדרך הטובה ביותר היא  להמציא דת חדשה"    

 המצאת הסיינטולוגיה, הובילה לכך שהונו  של האברד במותו הסתכם בסכום של 650 מיליון דולר.

 ב54' טען האברד כי "סיינטולוגיה היא לא דת"[16], כשהוא מדגיש כל העת כי השיטה שהמציא הינה בגדר מדע[17]. אך כעבור זמן- רשם את ארגון הסיינטולוגיה כ'כנסייה' וזכה עקב כך לפטור ממסים.

אולם ב-67' החלו רשויות המס בארה"ב (IRS) לבחון את כנסיית הסיינטולוגיה. הם עקבו אחר מאפייני הארגון ודרכיו, הבינו שמדובר בכת והסירו את מעמד הפטור ממס. מאחר שכך, לקח האברד כמה צעדים קדימה בדרך להפיכת הארגון לדת בפעם השנייה, ויועציו החלו להתהדר בצווארוני כמורה. נבנו מקומות תפילה, קמו מיסיונים, התשלומים עבור הטיפולים הסיינטולוגיים הפכו ל"תרומות" קבועות, נוסף הסיפור החייזרי על זנו והספרים והקלטות של האברד הפכו לכתבי הקודש, שאין לגרוע מהם או להוסיף עליהם דבר.

מרגע סירובו של מס ההכנסה האמריקאי להענקת פטור ממיסים לסיינטולוגיה, חברי הכת לא בחלו בשום אמצעי תחבולה, כולל פריצות, הטרדות ואיומים, על מנת להשיג את יעדם הכלכלי ולנכס לעצמם את רווחי הכת.

האברד קורא לזה "משחק הוגן": "אויב, אדם מדכא...אפשר למנוע ממנו רכוש או לפצוע אותו בכל דרך ע"י כל סיינטולוג ללא שיוטל עונש על אותו סיינטולוג. אפשר לרמות אותו, לתבוע אותו, לשקר לו ולהרוס אותו"[18].

בתחילת שנות ה80' הכריז האברד על 'מבצע שלגיה', כנגד שלטונות מס הכנסה.

המבצע כלל פריצות, חדירות למשרדי ממשלה תוך גניבת מסמכים וזיופם, הפחדות והטרדות של עובדים. 

בינואר 1983, הורשעו בדין ונאסרו 11 סיינטולוגים בכירים, ביניהם אשתו של האברד, מארי סו- שעמדה בראש המבצע.

האברד עצמו בילה את שנותיו האחרונות במקום מסתור, תחת זהות בדויה, כשהוא נמלט מרשויות החוק.

 

כל זה מאחר וה- IRS, רשות מס ההכנסה בארה"ב, הוכיחה שהבארד מעל בכספי הכנסייה הסיינטולוגית, והעביר את הכסף דרך חברת דמה בפנמה לחשבונות בנק סגורים בשוויץ. הבארד הואשם בגניבת 200 מיליון דולר[19]. הוא נפטר טרם העמדתו לדין.

 

אנשי ה IRS שהתנגדו להענקת פטור ממס לארגון הסיינטולוגיה סבלו מהטרדות, מעקבים ואיומים, עד לשבירתם וכניעתם לכת בסוף שנת 93'. בסדרת פגישות פנימיות בין פרד גולדברג, נציב מס הכנסה, לבין דייויד מיסקביץ', מנהיג הסיינטולוגיה בשנת 91', הציע מיסקביץ' לשים קץ לתביעות הסיינטולוגיה כנגד מס הכנסה בתמורה לפטור ממיסים. ב-8 לאוקטובר 1993, רשות מס ההכנסה בארה"ב העניקה פטור ממסים לסיינטולוגיה בארה"ב, לאחר שבמשך 25 שנים רשויות מס ההכנסה הכירו בסיינטולוגיה כחברה מסחרית וסרבו להעניק לה מעמד של דת.

פרטי ההסדר שהתקיים בין מיסקביץ' למס ההכנסה האמריקאי מעולם לא אושרו לפרסום, וכל בקשה לגישה לתנאי ההסכם מתוך חוק חופש המידע, נדחתה ע"י ה [20]IRS.

 החלטה זו, שמטרתה לשים קץ למלחמה הסיינטולוגית המתישה עם רשויות המס, פתחה את הדלת להכרה בדרישתה של הסיינטולוגיה להפוך לדת על כל המשתמע מכך.

 

=======

 

אז איך מוציאים את התטנים?

 

 "טכניקה של שליטה מחשבתית ניתנת להפקה גם מהסיינטולוגיה, אשר יכולה להיות מנוצלת על מנת להפוך אינדיבידואלים לעבדים מרצון".                 

                                                                                                        (רון ל. האברד)

 

כשיטת הטיפול העיקרית שלו, הציג האברד את האודיטינג כטכניקה של התגברות על אירועים מכאיבים, להם קרא 'אנגרמות' במטרה להגיע למצב של 'קליר'. מצב בו האדם משוחרר כביכול מזיכרונות העבר על השפעותיהם המזיקות.

פגישת האודיטינג מתנהלת בין ה'אודיטור', המנחה, לבין ה'פרה-קליר'. בז'רגון הסיינטולוגי: מי שעדיין לא הגיע לרמת קליר.

הפרה-קליר מתבקש לגולל באוזני האודיטור את עברו, להתוודות על שקרים ולחזור על פרטיה של חוויה מכאיבה כלשהי שוב ושוב, עד לכדי מצב של כהות חושים לגביה.

לפגישה מצטרפת מכונת אמת, הנקראת 'אי-מיטר', שיוצרה בשנות ה50' למטרות שעשוע במסיבות[21], והיא מסייעת לאודיטור להוביל את הפרה-קליר לנטרול ומחיקת רגשות.

האודיטור הוא סיינטולוג שעבר הכשרה באמצעות אודיטינג, על פי ספריו של האברד בלבד. ללא הכשרה טיפולית מוכרת.

דו"ח הועדה האוסטרלית (דו"ח אנדרסון) שחקרה את כת הסיינטולוגיה, קובע כי:

"סיינטולוגיה היא הארגון הגדול בעולם של אנשים לא מקצועיים, המעורבים ביישום של טכניקות מסוכנות המתחפשות כתרפיה נפשית".

 

תלות באודיטור, חשיפת פרטי מחשבות, רגשות ואירועים מההווה ומהעבר, העלאת זיכרונות מודחקים, הזיות וחזרה אחורה ל"גלגולים קודמים-, הם כולם תוצאה של שימוש בהיפנוזה במהלך האודיטינג.

 דו"ח אנדרסון מדגיש כי בתהליך האודיטינג נעשה שימוש בהיפנוזה אוטוריטטיבית.

שמשמשת בהופעותיהם המשעשעות של מהפנטים, בהן הם מנחים את המהופנטים לעשות דברים שלא היו עושים ככל הנראה במצב אחר ושימשה בעבר אמצעי לחץ וסחיטת מידע משבויי מלחמה.

היא שונה מהיפנוזה פסיבית, המשמשת לצורכי רפואה שונים.

 

האברד עצמו למד היפנוזה ומיסטיקה ועסק בהפנוט אוטוריטטיבי. הוא הודה כי בשנות ה-40' "הייתי משתמש בכל דבר שעבד, וגם בהיפנוזה".

 

שעות רבות של אודיטינג, הנמשך לאורך שנים, יוצרות שינויים התנהגותיים ורגשיים חמורים.

ניתוק רגשי, חוסר אמפתיה ואדישות סביבתית, הם רק חלק מהשלכות האודיטינג על אישיותו ותגובותיו הרגשיות של חבר הכת.

באמצעות מחיקת זיכרונות עבר, נמחקים גם מושגים וערכים שה"מטופל" קנה במהלך חייו. כך, מתחנך הפרה-קליר, בין היתר, להתעלם באופן מוחלט מכל בקורת המועברת על הסיינטולוגיה.

======

מלבד ה'אודיטינג', עוברים חברי הכת גם "תהליך טיהור".

התהליך כולל רצף של צומות, מאמצים גופניים, סאונות ממושכות וצריכת כמות עצומה ובלתי מבוקרת של ויטמינים ומינרלים.

בתמורה, מובטח ל"מטהר" כי בדרך זו הוא מנקה את גופו מכל שיירי הפסולת הכימית שנותרה בו במהלך השנים: חומרי הדברה, חומרי שימור, תרופות, סמים ועוד- וכי יוכל לשרוד את הקרינה הרדיואקטיבית של שואה גרעינית שעתידה לבוא על העולם.

 

האברד טען כי "סיינטולוגיה היא במפורש הרפואה היחידה נגד קרינה ונגד כוויות של קרינה"[22].

ארה"ב קבעה בשנת 71' שהשיטה אינה חוקית. תהליך הטיהור נעשה ללא פיקוח רפואי מקובל, ומסכן את בריאותם של החווים אותו.

בישראל , משרד הבריאות והרשות הלאומית למלחמה בסמים מעולם לא אישרו את תהליך הטיהור, ושיטת הגמילה מסמים 'נרקונון', של הסיינטולוגיה, המבוססת על תהליך הטיהור, לא נבדקה בישראל.

========

 

הרמות הגבוהות שבסיינטולוגיה, מעבר לרמת ה'קליר' הן  רמות ה"תטן הפעיל", בתרגום לעברית.               

ברמות הסיינטולוגיה הגבוהות הללו הנקראות -OT, האודיטינג שמקבל הסיינטולוג שונה מהאודיטינג שנעשה לו בתור 'פרה-קליר'.

כבר לא מדובר יותר בטיפול בבעיותיו של חבר הכת, אלא בטיפול ב'תטנים' המצויים בגופו. משימתו החדשה של הסיינטולוג כעת היא להיפטר מאלפי התטנים שדבקו בו.

הוא מדמה באיזה איזור בגופו הם נמצאים ו"מנקה" אותם משם באמצעות הזיה, שנחווית כאמיתית גם לאחר סיום האודיטינג. הוא חש מנותק מגופו והוזה את יציאתם של התטנים ממנו.

 

מלבד ההשלכות הנפשיות הנגרמות בעקבות חוויות  אלה, התוצאות עלולות להיות מסוכנות מאוד אם בעקבות "טיפולים" של אודיטינג אדם  משתכנע כי  הוא אינו צריך לעבור טיפול רפואי מסוים שהוא זקוק לו, מפני שגורם המחלה, ה'תטן'-כבר עזב את גופו.

זו אחת הסיבות למקרים הטרגיים הרבים שאירעו לסיינטולוגים ברחבי העולם, שסירבו לקבל תרופות שונות וטיפולים רפואיים.

 

הגעה לרמות הגבוהות של ה- OT, עד OT8, היא מטרתם ומשאת נפשם של הסיינטולוגים.

 על פי האמונה הסיינטולוגית, ברגע שחברי הכת ייפטרו מכל התטנים שבגופם, הם ישיגו את יכולות ההישרדות והחוסן המקוריים של האדם, שנלקחו ממנו.

 

""לא זו בלבד שהתהליך יוצר איום חמור מאוד לבריאות הנפשית של אלו שכבר בסיינטולוגיה ושזקוקים לטיפול פסיכיאטרי, אלא שהוא גם מעמיד בסכנה אנשים שבתנאים רגילים נחשבים כנורמלים לחלוטין ושמצאו את דרכם לסיינטולוגיה מתוך סקרנות או יצר הרפתקנות. בהיותם חסרי מודעות למה שצפוי להם בכת, הם עלולים בקלות להיכנע לפיתוי של "להיות בעלי יכולת גבוהה יותר" ובמהרה למצוא את עצמם נכים נפשית לאחר טיפולים בטכניקות מסוכנות על ידי אנשים בורים וחסרי ידע"[23].

 

=======

בדרך לסיינטולוגיה

 

 מאות פגישות אודיטינג, קורסים, תהליכי טיהור, עשרות קלטות, ספרים, חוברות, מכתבים הקוראים לסיינטולוגים להתנדב ולתרום "תרומות" נכבדות- כל אלה מהווים חלק נכבד מחייו של הסיינטולוג. כבעלי שליחות מיסיונרית, הסיינטולוגים מנסים בכל אמצעי העומד לרשותם, למשוך ולצרף חברים נוספים לכת  ולהגדיל את הונה.

 

 

מאות מיילים ופקסים נשלחים מדי יום לחברות עסקיות שונות בישראל.

מאחורי שמות החברות, המציעות הרצאות חינם בנושא שיפור, ייעול והגדלת הכנסות העסק-מסתתרת כת הסיינטולוגיה. שמטרתה לגייס בדרך זו חברים נוספים לשורות הכת.

 

העיתון הכלכלי 'גלובס' ערך ב 2006 כתבת תחקיר שחשפה את האמת הסיינטולוגית מאחורי חברות אלה, המשתייכות כולן לארגון "וויז" הבינלאומי', המסונף לסיינטולוגיה.

"הגיוס לסיינטולוגיה מתבצע בהדרגה",כותב עיתונאי "גלובס", שחווה את הליך הגיוס הסיינטולוגי למטרת הכנת התחקיר. אחרי הסמינר העסקי הראשוני שעבר, הוא מתאר כיצד נקבעה לו לאחריו פגישה עם סיינטולוגית המגדירה עצמה כיועצת עסקית, שבמהלכה התבקש למלא את "מבדק היכולת של אוקספורד" - שאלון האישיות הסיינטולוגי.

"כעבור שלוש דקות כבר היתה בידיה תמונה מלאה של אישיותי. התברר שאני סובל מבעיות קשות שפוגעות בהתפתחות העסק. בנוסף, אבחנה כי אני קרוב מאוד לדיכאון, עוברת עלי תקופה קשה, ולמרות גילי הצעיר אני סובל ממתחים שמתאימים לבן 50. למרות זאת, לא כדאי לי לפנות לפסיכולוגים כי אלה ישלחו אותי לפסיכיאטרים שיפגעו בי. מבחינתה, הפתרון ברור: עליי להזמין "תוכנית אישית למנהל" – 15 שעות ייעוץ אישי, במחיר 1,500 דולר לפני מע"מ"[24].

 

 

רק במהלך ההרצאה מתחוור לנוכחים כי מדובר בייעוץ עסקי על פי ספריו של "הפילוסוף ל.רון הבארד".  היועצים העסקיים ממהרים להרגיע כי אין כל קשר בין הסיינטולוגיה לייעוץ העסקי. למרות שאותו אדם עצמו הגה את שניהם.

דרך גיוס נוספת היא חלוקת מבחן אישיות חינמי, , הנקרא:analysis test'  oxford capacity'.

שם מכובד, המעורר קונוטציות חיוביות של מוסד אוניברסיטאי בניחוח אקדמי, ומטרתו ליצור את הרושם כי המבחן, בן 200 השאלות, הוא מהימן ומקצועי.

למותר לציין שמבחן האישיות הנ"ל לא נבדק או אומת ע"י  מוסד אקדמי כלשהו, ואין לו כל שייכות וקשר אל אוניברסיטת oxford.  הוא אינו מוכר כמבחן אישיות ע"י אף ארגון פסיכולוגי ומעולם לא שימש חלק ממבדק פסיכולוגי כלשהו.

 

 

בפגישת ייעוץ ראשונית נמסרות לממלא השאלון הנבוך והנרגש תוצאותיו של השאלון, הנמוכות כמובן, ונאמר לו כי הוא סובל מבעיות שונות, כגון בעיות בתקשורת הבינאישית או שעליו להיפטר-לפי תוצאות השאלון-מגורם אנושי מדכא כזה או אחר בחייו. על מנת לפתור בעיות אלו ולהיטיב את מצבו לעין שעור, מומלץ לו להשתתף בקורסים ובסמינרים של  כת הסיינטולוגיה. כגון "תקשורת", "עליות ומורדות" או "אדם מדכא".

אלה הם קורסים בסיסיים בסיינטולוגיה.

ומכאן ועד לאודיטינג והשתעבדות לכת-הדרך קצרה. 

 

======

  

אף פעם לא נאמר לסיינטולוג המתחיל מכמה כסף ייאלץ להיפרד בדרך לסיינטולוגיה.  ממליצים לו ללכת לקורס יחיד, עם הבטחות לשיפור משמעותי בחיים. ככל שהוא מתקדם יותר, מחיר הקורסים עולה בהתאמה.

כל הסיינטולוגים מחויבים לרכוש שעות אודיטינג רבות, על מנת להגיע למצב של 'קליר'.

"חבילת" אודיטינג, הכוללת 12 שעות, עולה למעלה מ12 אלף שקל!

 

כל חבר בכת הסיינטולוגיה צריך לקנות בממוצע בשלב הראשוני מאה שעות אודיטינג!

                                         

                                          "תהליך טיהור" עולה כ 15,000 שקל!

חבילת התרופות המתלווה לתהליך, עלותה כ 1,500 שקל!

 

שלא כמו בשאר דתות העולם, על מנת להגיע לסודות האמונה הסיינטולוגית ולהתקדם בלימוד, צריך הסיינטולוג לשלם סכומי עתק. רמות ה- OT גבוהות עולות לסיינטולוג מאות אלפי שקלים.

 

נמצא כי כל סיינטולוג משלם בממוצע, לאורך הקורסים בהם הוא משתתף,

 במשך כ20 שנות פעילות,  250 אלף דולר לכת הסיינטולוגיה!

 


 

 

 
 

 

 

 
  
  

 
 

 

 
 

 
 

 

 

  
 
 

 

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני באתר המרכז הישראלי לנפגעי כתות שייכות למרכז הישראלי לנפגעי כתות (להלן "המרכז") או לכותבים וגופי תקשורת אשר נתנו למרכז את הסכמתם לשימוש בחומר. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, להציג בפומבי, לשנות, לפרסם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט באמצעי תקשורת אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר, להעביר, למכור, להפיץ או לעשות שימוש מסחרי כלשהו, במידע, במאמרים, בסרטים, בקבצים המופיעים באתר או בכל חלק שלהם, אלא באישור מראש ובכתב מאת המרכז.

 


'המרכז הישראלי לנפגעי כתות' (חל"צ)
רח' בן גוריון 24 (בית ליגב), רמת גן
        טל:
  03-6708811, פקס: 03/6708822       
דוא"ל:
  
s.soskatot@gmail.com
 

[חזור למעלה]        [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]

 

לייבסיטי - בניית אתרים