עברית  |  English  |  
ארכיון-לקריאת ניוזלטרים  |  הצטרפו אלינו לפייסבוק  |  לקבלת תמיכה: 03-6708811  |  
קבל ספר במתנה !


לחץ כאן




אנדרו כהן
   
דף הבית >> מידע >> רשימת קבוצות ומידע נוסף >> רשימת קבוצות לפי סדר א-ב >> אנדרו כהן
 
EnlightenNext
שמות נוספים
FACE (Friends of Andrew Cohen Everywhere
Impersonal Enlightenment Fellowship
Moksha Foundation
נוסד בשנת
1987, מצ'סוסטס (ארה"ב).
מנהיג
אנדרו כהן 
מייסד
אנדרו כהן
מנהיגים בארץ
מרכז EnlightenNext בישראל 
פעילה מרכזית: רות גולן
מוקדי פעילות בארץ
 רח' רבי חנינא 25 , יפו.
 
פעילות הכת אנדרו כהן התפטר מתפקידו כמנהיג רוחני
 
 
קווים כלליים לדמותו של מנהיג הכת, אנדרו כהן:
אנדרו כהן נולד במדינת ניו יורק שבארה"ב בשנת 1955 וחונך כאתיאיסט. לטענתו, התחולל בחייו שינויי מהפכני  בעקבות התגלות ספונטאנית, שחווה בגיל שש עשרה, אותה הוא מכנה "תודעה קוסמית".
עם זאת לפי מחקר שערך הורגן "the myth of the totally enlightened guru", 2003)) אודות קורות חייו של כהן, נמצא כי כהן היה מתבגר נוירוטי וה"התגלות" המדוברת התרחשה לפי עדותה של אימו בגיל שש עשרה, זמן קצר לאחר מות אביו מגידול במוח.
ה"התגלות" התבטאה, לפי עדות האם בשיחה שניהל עימה בנה בשעת לילה מאוחרת, במהלכה הביע התבטאויות רגשיות על אהבה וניסים וביטא תובנות על מצבי חיים ומוות ואינסופיות הקיום.
 
בשנת 1986 התרחש מפגש בהודו בין כהן למאסטר ההודי, הארי לאָדוַואִיטָה וֶדָאנטַה פונג'ה. לטענתו של כהן מפגש זה היווה נקודת מפנה, ששינתה את חייו ובהשפעת פונג'ה הוא השלים את תהליך ה"הארה" שלו והגיע לכדי שחרור נפשי מוחלט. עם זאת הגורו ההודי חולק על דעת כהן, כפי שמתאר ג'פרי ד. פאלק בספרו "stripping the Gurus". בפרק מיוחד העוסק כולו בכהן, מצוטט פונג'ה שם באומרו כי יש צורך "לנקות את הכאוס" שעוררו הרעיונות שהפיץ כהן באמריקה.
 
בשנת 1988 ייסד כהן לראשונה את EnlightenNext כארגון חינוכי ורוחני ללא כוונת רווח המחויב להרחיב את גבולותיה של התרבות המתקדמת, במדינת מסצ'וסטס. הארגון פועל כיום ברשת מרכזים בינלאומית בארה"ב, ברחבי אירופה ואף בישראל. המרכז הראשי של ארגון EnlightenNext הוא זה שבמדינת מסצ'וסטס, בו מתנהלת קהילת התלמידים הגדולה ביותר של כהן.
 
 
הארה מהירה
לאחר תקופה מסוימת בה שהה כהן במחיצתו של הגורו ההודי פונג'ה הוא החל ללמד בעצמו ובהדרגה החלו להתגבש סביבו מאמינים.
התפיסה שפיתח כהן, שנקראת "תורת ההארה האבולוציונית", מציגה לטענתו פוטנציאל חדש ומהפכני של התפתחות היחיד והכלל.
"תורת הארה" שפיתח כהן, היא לדידו יוזמה מקורית שגובשה על ידו לראשונה, והוא מדגיש כי זו תורה "אינה בעלת אופי כיתתי" מעל דפי האינטרנט (http://www.andrewcohen.org/teachings
 
*נתון זה מרמז על צורך במגננה כתרופת מנע לביקורות עתידיות שצפה כהן.
 
לתפיסתו של כהן, ההכרה המסורתית של ההארה האבולוציונית, מתבטאת בהקשר של ארבע-עשרה מיליארד השנים של אבולוציה קוסמית. את משנתו, שנועדה לאפשר לאנשים שונים לחוות עצמם כשלמים נפשית, מעביר אנדרו בעצמו ובאמצעות כמה מתלמידיו. במפגשי הלימוד נלמדים באופן שיטתי המושגים הבסיסיים של דרך החשיבה שייסד כהן.
כהן, כמנהיגי כתות אחרים, מייחד חשיבות למושג ה"אגו" שנלקח מתורות מזרחיות ובהסתמכו על רעיונות אקזיסטנציאליסטים שונים הוא טוען, כי כדי לשחרר את המהות העצמית יש להתחבר ל"אני אותנטי".
בתורת ה"הארה האבולוציונית" שלו, השימוש בטכניקת המדיטציה מוצג כאמצעי חיבור למימד העמוק ביותר של העצמיות. גילוי האותנטיות העצמית מתאפשר בטמצעות מסע אל מימדים שאינם ידועים לאדם. באשר "אנוכיותם" של בני האדם משמשת מכשול העומד בדרכם, כך כהן.
 
כהן מטיח ביקורת חמורה על האינדיבידואליזם הקיצוני הרווח במחוזותינו, ומבקש מהעומדים מולו להתעלות מעל האגואיזם הצרוף (בהמשך יתוארו היבטים שונים בפועלו של כהן, המושתתים על אנוכיות לשמה).
 
סתירה פנימית המצויה בביוגרפיה של כהן, נובעת מהאופן בו מוצג "תהליך ההארה" בפרסומים מטעמו. לפי האמור בספרו של פאלק (Stripping the Gurus) וכן בהורגן ( horgan, 2003), כהן מתאר את ה"הארה" בספריו ובמגזין "מהי ההארה" הנערך על ידו, כמהות של אי ידיעה. עובדה זו אינה עולה בקנה אחד עם תיאור תולדותיו לאורך השנים, לפיהן מסתמן כי שוכנת בקרבו האמונה והידיעה בדבר "שלמותו הנעלה".
 
האם בשמה של שלמותו הנעלה, נדרשים מאמיניו להשתחוות בפניו לעיתים כ-600 פעמים בבוקר וכן להשמיע באזניו ביטויים כגון: "להיות אף אחד, ו"לא לדעת דבר"?  (ע"פ ספרו של פאלק).
 
פעליו של האיש
הביוגרפיה המפורטת המופיעה באתרי האינטרנט של אנדרו כהן, מתארת אותו כמורה רוחני, הוגה דעות ואדם בעל חזון שקנה לו שם באמצעות פועלו המיוחד בתחום הרוחני אבולוציוני. כהן מקיים הרצאות, סדנאות ואירועים שונים בהם הוא נושא דברים על תהליך ההארה ומעלותיו ומנחה חסידים ( פעילים בכת) ומדריכי הארה לעתיד בדרכם אל ה"הארה".
 
כהן מיטיב לזהות אירועים שונים העלולים לשמש במה ראויה לחשיפה ציבורית של משנתו הרעיונית, כדוגמת מעורבותו הבולטת בכינוס "פרלמנט דתות העולם" שהתקיים בשנת 2004. כמו כן הוא מנסה לשוות לעצמו ארשת מהוגנת ומהורהרת של מורה רוחני מהשורה הראשונה. הוא מרבה לקיים דיונים לעיתים מזומנות עם פילוסופים ומיסטיקנים פופולאריים בשדה הרוחני כיום, והבולט שבהם הוא קן וילבר. מספר דיאלוגים בין וילבר לכהן פורסמו במגזין "מהי הארה?" (יתואר בהמשך), שמופץ בהוצאת הכת של כהן. כהן הוא גם שותף למייסדי ה"מכון האינטגרלי" של הפילוסוף קן וילבר, וגם חבר בו.
האינטראקציות התכופות שמקיים כהן עם פילוסופים ומורים רוחניים ברחבי העולם, מצטיירות בעיני תלמידיו כאיחוד כוחות למול המשימה המשותפת של חקר האתגרים העומדים למול האנושות כיום, וכן כשותפות חשובה שבבסיסה המחויבות לשינוי התודעה והתרבות האנושית.  
כהן שלח ידו גם בכתיבה והוציא לאור כשנים עשר ספרים, כשהמרכזיים שבהם:  "מורי הוא האני שלי" ( My Master is Myself) שפורסם בשנת 1989; "הארה היא יסוד" (Enlightenment is a Secret) שפורסם בשנת 1991; "יחסים בלתי מותנים אל החיים" (An Unconditional Relationship to Life) שפורסם בשנת 1997; "החופש אין לו היסטוריה" (Freedom Has No History) שפורסם אף הוא בשנת 1997;  "לחבוק שמים וארץ" (Embracing Heaven and Earth) שפורסם בשנת 2000; ספרו האחרון פורסם בשנת 2002 ונקרא "לחיות חיים מוארים: קריאה לאבולוציה מעבר לאגו" (Enlightenment: A Call Living for Evolution Beyond Ego).
  
שני הספרים האחרונים שכתב אנדרו כהן הופיעו גם בתרגום עברי בשנת 2002, בהוצאת "ידיעות אחרונות". כמו כן בשנת 1999 פירסם כהן ספר משמעותי בו הוא מדבר על התהליך בו הגיע להיות מורה רוחני המוביל אנשים ל"הארה" ומתאר בצורה מפורטת את עוצמת חשיבותו הרבה של מורה רוחני, הספר נקרא: "להגנתם של הגורואים ופעולתם" ( In Defense of the Guru Principle).
הספרים מאפשרים לכהן להזין את מוחם של תלמידיו בחומר נוסף למחשבה, שנועד להעמיק את השפעותיו של הדברים שנשא בהרצאותיו ובסדנאות שהעביר. כמו כן הספרים נועדו לצוד את עיניהם של פעלים פוטנציאליים, שיבקשו להצטרף לשורות הכת של כהן.
 
כהן ייסד מגזין בנושאי תרבות ורוחניות בשם "מהי הארה?" (What is Enlightenment?). על גבי מדיה מודפסת זו מביא כהן את "בשורתו" לציבור הרחב וכאן מדווח בקדחתנות על מפגשים ודיאלוגים שקיים בנושאי ההארה ושינויי התודעה האנושית. כהן משמש כיום כעורכו של מגזין זה וכמובן שהוא יוצק בו תכנים לפי ראות עיניו.
המגזין מנסה להרחיב את מעגל הקוראים שלו ככל האפשר מתוך ההבנה כי קהל זה הוא כוח גיוס פוטנציאלי, ולשם כך כהן משלב גילויי דעות מפי ידוענים מתחומים כמו מוסיקה, תקשורת ועיתונות. בין הדמויות הבולטות שגויסו למטרה זו: הדלאי לאמה בעל ההכרה הבינלאומית, קרלוס סנטנה המוסיקאי האהוב, הסופר ואיש האקדמיה הווארד בלום, המדענית אליזבת סאטוריס ורבים אחרים.
 
כהן הקים גם פורום מולטימדיה מקוון הנקרא "WIE Unbound". פורום זה מאפשר חשיפה חוויתית לשיחות וגילויי דעת מאת גדולי הפילוסופים והמיסטיקנים המובילים בעולם הרוחני.
נוסף על כך ייסד כהן שותפות בין ארגונו הכיתתי לבין מכון Graduate שבקונטיקט, שבמסגרתה מנהלים עורכי כתב העת שמפיצה הכת WIE, תוכנית לימודים מאושרת לתואר שני בתחום האבולוציה של התודעה.
מאז שנת 2001 מופיע כהן במסגרת הרכב מוזיקלי המנגן בסגנון ג'אז פיוזן, שנקרא "Unfulfilled Desires" (תשוקות שלא מומשו). שמו הסמלי של ההרכב נעוץ בחלומו של כהן מימי צעירותו לנגן על תופים. בהרכב המוזיקלי מצא כהן ביטויי לכיסופיו והוא מופיע בו כמתופף. 
 
אמא יש רק אחת
 ביקורת חריפה על כהן ואישיותו נושבת דווקא מכיוון אימו, לונה טרלו(, the mother of god1997). האם היהודייה אינה חוסכת שבטה מפרי בטנה. לאור היכרותה עימו מינקותו ועד בגרותו, וכן עצם היותה חסידתו במשך פרק זמן ממושך של שלוש וחצי שנים אומללות- יש בידה לשמש כמקור ראשון לשפיכת אור על כהן. האם מציגה את כהן כבעל שיגעון גדלות, שרלטן, בעל כושר מניפולטיבי עצום וכן בעל אגוצנטריות קיצונית.
בתור אדם המציג עצמו, בביוגרפיה שלו- כבז לאינדיבידואליזם הקיצוני, המהווה ריאה חולה בזירה הרוחנית של תקופתנו- הוא לא נמנע מתשבחות עצמיות. בספרה של האם "אם האלוהים"(tarlo, 1977). שראה אור בשנת 1997 היא מעידה כי בנה ציין בפניה כי "לעיתים הוא מרגיש עצמו כ"אלוהים". כמו כן בהזדמנות אחרת הוא התרברב בפניה כי מעתה הוא ישהה רק במחיצת מי שיחלוק לו כבוד.
אימו של כהן(tarlo, 1977), על אף היותה יהודיה וחסידה לשעבר של בנה, מוצאת לנכון להשוות את המצע הרעיוני ותחושת "האלוהות העצמית" של בנה לזו של היטלר, המנהיג הנאצי השטני.
 
עדויות מרשיעות
 אנדריי ואן דר בוק אשר היה תלמידו הקרוב ובן טיפוחיו של כהן במשך 11 שנים, מעיד עליו שהוא פורש בפני קהל שומעיו מצג שקרי של "הארה פנימית", שניתן כביכול להשיג, אך מתחת לפני השטח רוחשת למעשה חתירתו הבלתי נלאית לעוצמה ולשליטה. ואן דר בוק כתב ספר בשם "Enlightenment Blues", שפורסם בשנת 2003, המתאר את תקופת שהייתו בקרב חוג מאמיניו של כהן. לדבריו, ברגע שהחלה לצמוח תהילתו של כהן, התעצמו שיגעון הגדלות שלו והפרנויה הטבועה במעמקי נפשו. מרגע שקיבל ביטחון והילת הידוען אפפה אותו, הלכה ונגוזה ארשת הצדיק והאנושיות שעטו פניו ואישיותו האנטי סוציאלית נתנה אותותיה.
לדבריו, למרות שמציג עצמו כהן כמי שכל חתירתו לחקור ולהפיץ את התורה הרוחנית של "ההארה האבולוציונית", יש לו למעשה כוונות בלתי טהורות הנובעות מתאוות בצע ושיגעון גדלות. הנרקיסיזם של כהן אינו יודע שובע, לפיכך הוא מבצע באופן שיטתי ריסוק של אישיותם העצמית של חסידיו, מה שיוצר תהליך שיעבוד משפיל ופוגעני. התהליך כולל גם שיעבוד של נכסים וממון רב של המאמינים תחת לחץ נפשי וקבוצתי שהוא מפעיל עליהם, וכן מניפולציות נפשיות לציות עיוור למנהיג ולהוראותיו.
 
מצטרפת לכך גם עדותה של ג'ין אונייל, סטודנטית אשר הייתה בחוג מאמיניו של כהן ואולצה על ידו לתרום כ-2 מיליון ש"ל לטובת מוסדות באירגונו של כהן. הון אישי רב זה נסחט מאונייל תוך לחץ נפשי, ניצול כוחו של המנהיג הנרקיסיסטי ואובססיית השליטה שלו, שדחפה אותו לגזול כ-80 אחוזים מממונה של אונייל.  העדות מופיעה אף היא בספרו של ואן דר בוק, 2003).
 
ועוד על "אביו הרוחני" של כהן:
 הארי ונץ לאל פונג'ה, המכונה פאפאגי' בפי חסידיו, נולד בשנת 1913 באזור בשם פונג'ב (השייך כיום לשטחה של פקיסטן) ומכאן שמו.
   "ההתגלות" הראשונית שלו, הייתה לטענתו, בהגיעו לגיל תשע שנים. בשנת 1944 , לאחר חיפושים רוחניים מייגעים הוא נפגש במאסטר רמאהנה מארהשי, שנעשה לגורו שלו. המפגש שלהם הוביל אותו לחוות "התגלות" נוספת שמזכירה במהותה הרגשית את אותם הרשמים שחווה ב"התגלות" הראשונה שלו, הוא חש כי הוא "מואר" (מחובר ל"אני האותנטי" שלו) הוא נותר כשנתיים באשרם של מארהשי. בהמשך קבע מושבו בכפר "לוקנאו" שבהודו ובשנות ה-70 וה-80 נעשה לגורו פופולארי. הוא כתב מספר ספרים המפרטים את משנתו הרוחנית על ה"אני המוחלט". הוא נפטר בשנת 1997. "האיש שאחראי לתרבות ההארה-ברגע ומגפת הגורואים במערב הוא האיש המכונה פאפאג'י", כך פותח תומר פרסיקו את מאמרו "המוציא לאור" מדצמבר 2006, הדן בגורו פונג'ה. מספר לא קטן של אנשים חוו תהליך של "הארה פנימית" בנוכחות פונג'ה ועקב כך שימשו כנושאי מסריו למערב, ובהם אנדרו כהן. במאמר אחר של פרסיקו בשם "מעבר לטוב ואולי גם מעברלרע", שפורסם בפברואר 2005 הוא מציין כי בשלהי שנות ה-80 הכתיר פונג'ה את אנדרו כהן כיורש המושלם זמן קצר לאחר פגישתם ב-1986 בהודו, ובהמשך החל אנדרו במלאכת הפצת בשורת "ההארה" בעולום בפקודת מורהו.
 
האידיליה הרוחנית הזו נתערערה כאשר נודע לכהן כי הגורו פונג'ה קיים יחסי מין עם אחת מתלמידותיו הצעירות. האירוע הזה גרם לכהן להטיל ספק ברמתו הרוחנית הגבוהה של פונג'ה וכהן הגדירו באותה העת כמי שלא הגיע לדרגה הרוחנית העליונה ( לא "מואר" לחלוטין) וכך נתערערו יחסיהם.
 
http://www.nrg.co.il/online/15/ART1/518/955.html


רוצה לדעת עוד על כתות?

קבל במתנה את הספר "איך פועלות כתות?" - לחץ כאן.

 
 

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני באתר המרכז הישראלי לנפגעי כתות שייכות למרכז הישראלי לנפגעי כתות (להלן "המרכז") או לכותבים וגופי תקשורת אשר נתנו למרכז את הסכמתם לשימוש בחומר. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, להציג בפומבי, לשנות, לפרסם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט באמצעי תקשורת אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר, להעביר, למכור, להפיץ או לעשות שימוש מסחרי כלשהו, במידע, במאמרים, בסרטים, בקבצים המופיעים באתר או בכל חלק שלהם, אלא באישור מראש ובכתב מאת המרכז.

 


'המרכז הישראלי לנפגעי כתות (חל"צ)'
רח' בן גוריון 24 (בית ליגב), רמת גן
טל:  03-6708811, פקס: 03/6708822       
דוא"ל -
sos.katot@barak.net.il
 

[חזור למעלה]        [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]

 

לייבסיטי - בניית אתרים