עברית  |  English  |  
הצטרפו אלינו לפייסבוק  |  לקבלת תמיכה: 03-6708811  |  
קבל ספר במתנה !


לחץ כאן




עדויות של בני משפחה - אדם סיני
   
עדותו של יוסי איתן מתוך פוסט בפייסבוק של היישוב צופים:

חברי צופים היקרים , ובעיקר לחברי קהילת הסולם.
למען הגילוי הנאות, אני לא תושב הישוב והקשר שלי לקהילת הסולם היא דרך אחי , שהיה הסגן של אדם סיני, ועזב לאחרונה את הקהילה.
בראשית דברי, אפתח ואומר, שחברי הקהילה, רובם ככולם הם אנשים נפלאים, כל אחד ואחד מהם באופן אישי הם אכן אנשיפ טובים אבל תמימים באופן מחריד.
ולכן, דווקא בגלל שבאופן אישי, אני אוהב ומעריך את כל חבריי הקהילה אני רוצה לפנות לכל אחד ואחד מהם, לקרוא לכל אחד ואחד מהם אחי היקר, בוא ננצל את ההזדמנות הזו ונעשה ביחד את חשבון הנפש, האם אדם סיני הוא אכן רב ראוי או עוד שרלטן , מגלומן וחולה שליטה אובססיבי.
ונקודת ההנחה של הדיון צריכה להיות, כפי שאמר אחד האדמו"רים: " אני מחויב בכבודו של רבי, אבל גם אני וגם רבי מחויבים יותר בכבודה של האמת". .מי שבאמת משוכנע באמת שלו, הוא לא חושש לשמוע ביקורת. אדרבה, הוא מעודד ביקורת ושאלות וקושיות, כסכינים המשחיזים זה את זה, כך השאלות משחיזות את אותה אמת שהוא מאמין בה.

אני יודע שאתה מאמין בכל ליבך, שאתם הסיירת של הקב'ה בעולם הזה, ושרק לימוד הפנימיות שלכם תביא את הגאולה. וכמה שיותר אנשים ילמדו פנימיות כך יותר מהר, אתם במו ידיכם תביאו את הגאולה. 
ככה זה תמיד אחי היקר. בכל מקום שבו יש מנהיג שרלטן, קודם כל בונים גאוות יחידה. השלב הבא, זה להסתכל על החיים בשחור ולבן. אנחנו הצדיקים האמתיים וכל שאר בני התמותה הם הנחותים במקרה הטוב והרשעים במקרה הרע. וכולם צריכים להתבטל באופן מוחלט אל הרב. וכפי שהרב אומר לכם שוב ושוב, שכל אותם רבבות תלמדי חכמים שאינם לומדים קבלה, אלא רק לומדים את החיצוניות של התורה, הרי זה כמו גוף ללא נשמה, והרי הם בטלים ומבוטלים כעפרא דערא. 
כבוד הרב בשלב הזה הופך להיות חשוב יותר מכבוד האמת. אסור לשאול ואסור להרהר, אסור לבקר ואסור להרהר. 
תנסו להיזכר, כל אחד ואחד מכם, כמה פעמים קרה לך, שאתה יושב בשעור ואתה שומע את רבך אומר או עושה דברים לעיתים הזויים לחלוטין, מכוערים, פוגענים, משפילים מעבר לכל מידה סבירה, והקול הפנימי שלך מתקומם. ואתה רוצה באותו רגע לשאול, ככה ליד כולם, לא חלילה לשבור את הכלים, רק לשאול, ושוב ושוב אתה מוצא את עצמך שותק. אסור לערער על סמכותו של הרב. המחוייבות חייבת להיות מוחלטת.
אתן לך מס' דוגמאות, שכל אחת מפני עצמה היא תמרור עצור, וביחד הן זועקות לשמים.. אתה כמובן יכול להכחיש בפני את הכל, אבל החשבון שלך, הוא לא איתי אלא עם הקול הפנימי שלך.

ואין דוגמא טובה יותר להמחיש לך ולשאר הקוראים עד כמה הרב שלכם חולה שליטה, עריץ שמתעלל בכם, כמו הסיפור של טבריה. והאם מישהו מכם יגדיל וישקר ויכחיש את הסיפור של טבריה?
רק מהסיפור הזה כל אדם בר דעת, מבין מיד שמדובר בכת מסוכנת שאיבדה את הדעת הבסיסית ביותר ושומר נפשו ירחק מהם.
. סיפור המעשה לפני מס' שנים, נסעו כל הגברים בקהילה לטבריה לעשות על האש ולחגוג אירוע כלשהו.
והנה אחרי הנסיעה הארוכה, כשכולם רעבים ועייפים ומתחילים לצלות את הבשר על האש, פתאום מתברר שהאחראי על הבשרים, שכח לקנות לבנו הטבעוני של מלך מלכי המלכים שניצל טבעול.
מה אתם חושבים הייתה תגובתו של הרב ושל תלמידיו אחריו? הרי בסך הכל מדובר בטעות אנוש, בשוגג. 
כשהרב שמע ששכחו לקנות לבנו את השניצל הטבעוני, הזעם והכעס על כך שהנתינים שכחו את המאכל האהוב על בנו הטריפו אותו, וזה הזמן ללמד את הנתינים שלו לקח שלא ישכחו לעולם, .ולעולם לא יזלזלו באופן כה מחפיר בכבודו של הבן של מלך מלכי המלכים. הרב נכנס למכוניתו הפרטית ונסע חזרה לב"ב, עוד לפני שמישהו הספיק לטעום משהו.
אם הסיפור היה מסתיים בזה, ניחא. אבל שימו לב מה קרה לתלמידיו. התגובה של תלמידיו היא ההוכחה המוחצת שמדובר בכת, באנשים שאין אף לא לאחד מהם את האומץ לחשוב לבד. אף לא אחד מהם העיר לרב משהו בנוסח שזה סך הכל טעות בשוגג. וזה לא סוף העולם, אפשר לשלוח מישהו לסופר ולקנות שניצל טבעול. ומה כן הם עשו? כולם כאחד ארזו את הפקלאות וחזרו את כל הדרך לב"ב כלעומת שבאו, רעבים עייפים רצוצים כעבדים נרצעים.
הלאה:
האם הרב שלכם מתנגד שתשמועו רבנים אחרים ותהיו מושפעים גם מהם?
האם הוא טוען שרק הוא יודע את האמת המוחלטת בדור הזה, וכל השאר רחוקים מאוד?
האם הוא מדגיש שוב ושוב כמה אתם תלמידיו קטנים לעומתו, ועד כמה אתם מחוייבים לשמוע בקולו ואך ורק בקולו.
האם הוא לא מעביר מסרים גלויים או סמויים שכל מי שמעז להביע ביקורת עליו, הוא למעשה בוגד באידיאל הנשגב ביותר, באחוות האחים של הסיירת שתביא במו ידיה את הגאולה.
האם אף פעם לא שאלת את עצמך על האובססיה של הרב שתמיד תהיו ביחד. בכמעט כל סעודות המצווה, אתם תמיד ביחד?
האם שאלת את עצמך פעם על הפער 
שאלת את עצמך ביושר למה אתם מדורגים בנקודות ע"פ ההתחייבות, ההתנדבות והנאמנות לערכי הקהילה?
ומה לגבי שפת הקודים הפנימית הידועה רק לאנשי שלומכם? מה המטרה האמיתית ליצירת השפה הזאת?
האם תורת הקבלה הנשגבת שאתם לומדים מפי הרב, היא לא בעצם שינון של מאות סיסמאות שמנחיתים עליכם מלמעלה, מבלי שתוכלו להתמודד איתן בגובה העינים?
האם אתה באמת מאמין שחבורה של בורים ועמי ארצות בתורה, שרובם בקושי יודעים את ההלכות הבסיסיות, והפנימיות שהם כביכול לומדים זה לא יותר מדיקלום סיסמאות, הם הסיירת שתביא את הגאולה? הרי אם לא ניתן לשאול ולבקר ולחשוב באמת אז איזה ערך אמיתי יש ל לימוד מלבד דיקלום סיסמאות?
האם אתה באמת משוכנע במאה אחוז, שההטפה של הרב ללמוד רק פנימיות התורה ולזלזל בזילזול גמור בחיצוניות התורה לא נובעת מנגיעה אישית, שהרב הוא בעצם עם הארץ בלימוד הגמרא. לקנות ידע רחב בתורת הנגלה, צריך באמת להיות ת"ח, וזו משימה קשה מדי למי שהוא חולה שליטה ורוצה להיות מנהיג אינסטנט, שבוחר את הדרך הקלה והעקומה ללימוד הנסתר לפני שמבינים את הנגלה?
האם הרב באמת היה בטוח בעצמו ובתורה שהוא מלמד, אז הוא לא היה מתנגד שתשמעו רבנים אחרים, תקבלו עוד פרספקטיבה לחשוב, שיהיה לכם להשוות אותו מול אחרים. הוא גם היה מלמד אתכם שאדם שלא חושב הוא לא אדם. ולא ניתן להתחיל לחשוב מבלי לשאול ומבלי לבקר באופן הכי פתוח את הרב, כפי שנעשה בלי סוף בדפי הגמרא. כי חסידים ראשונים יודעים היטב שלפני שמתבטלים קודם כל מבקרים כל אמירה וכל פיפס של הרב. וגם אחרי שמתבטלים כבוד האמת היא תמיד מעל כבוד הרב.
או הרב מטיף לכם הפוך, על אחידות החשיבה וההתבטלות המוחלטת.
( במאמר המוסגר, חבל שאתה לא פתוח לשמוע רבנים אחרים, בעיקר מקרב הכיפות הסרוגות, כמו לדוגמא הרב אורי שרקי, שאיו לו מ'מ אחד של כריזמה, אבל יש לו ידע איןסופי, אמיתי בכל חלקי התורה. אתה צריך לראות איך הוא מעודד את תלמידיו לשאול את השאלות הכי אפיקורסיות ואיך להגדיל ראש ולא לעשות מהם סמרטוטים) 
אל תשכח אחי את הכלל הבא שהוא כ'כ נכון לחיים: בחברה שבה כולם חושבים אותו דבר זה סימן בדוק ומנוסה שאף אחד לא באמת חושב. וכל החידושים והגילויים המעניינים בעולם התחילו מאנשים שחשבו אחרת ושאלו.
הערצה = עריצות. הערכה = ערך.

הכלל הוא מאוד פשוט להבדיל בין מנהיג עריץ למנהיג אמיתי. מנהיג עריץ יטיף להערצה, מנהיג אמיתי יטיף להערכה.

"שא את ראש בני ישראל", אומר ה' למשה. מנהיג גדול לא מגדיל את עצמו ע"י הקטנת האחרים. אלא אדרבה, מגדיל את ראשם. מרחיב אופקים, בעד שתשמעו גם אחרים ותפעילו את הראש לבד בגדלות מוחין. העריץ לעומתו מטיף להתבטלות מוחלטת. אי אפשר לסמוך עליכם, אתם עלולים להתבלבל, ( מילה מכובסת ללכפור בסמכותי) נוח לו להקטין את דרגת האדם לידי רובוט משוכפל המדקלם את הסיסמאות שתכנתו אותו. העריץ ייטע בך רגשות אשמה, שאתה אפיקורס אם תעז לחשוב, לשאול ולערער על משנתו. 
מנהיג אמיתי אומר הלוואי וכולם יהיו נביאים. העריץ אומר רק אני יודע. רק אני רואה מרחוק, ואתה אפס מאופס אין שום ערך למחשבותיך, לתבונתך לייחודיות שבך. מנהיג עריץ מוריד את האדם, כתר הבריאה, לדרגת בהמה. כך ניתן לשלוט עליו בקלות. עדר של בהמות ההולכים בתלם כצאן לטבח, ולאף אחד אסור לשאול ולבקר את המנהיג. וכל הכופר בסמכות הרבנית ככופר בתורה כולה. 
ומכיוון שכולם רוצים להיות ילדים טובים ולהביא את הגאולה, וכולם מחוייבים לאידיאל הנשגב של הפצת הפינמיות, ואף אחד לא רוצה להיות אפיקורס, האדם עצמו משכנע את עצמו, שאם שכלו הקר לא מבין את החלטות המנהיג, זה כנראה בגלל שהוא לא מטיב לראות עמוק ורחוק כמו המנהיג. וכך נוצר מצב , שחברה שלמה של עשרות אנשים, הולכים בצורה עיוורת אחרי מנהיג עריץ, שיש לו את כל המאפיינים של מנהיגים עריצים ואפילו הכי, אף אחד לא יידע זאת. כל אחד מאותם מאות אנשים יחשוב שהוא לא בסדר שהוא רואה ברב מאפיינים של עריץ. הבעיה היא בו. גם אם לכל אותם מאות איש תהיה תולעת המכרסמת בלב, שהמנהיג טועה ומטעה, לא יהיה לזה הד במרחב הציבורי, כי אף אחד לא רוצה שיחרימו וינדו אותו כאפיקורס. 
זהו פלונטר ממלכד ובלתי ניתן לפיתרון. גם אם המנהיג דיקטטור עריץ, או סנילי, או עיוור למציאות, או פועל מנגיעות אישיות, או מושחת, או חולה שליטה, כולם ילכו אחריו, בניהם רבים וטובים, אנשים חכמים בכל שטחי החיים, ואפילו הכי, אף אחד לא ישאל, יבקר ויערער אחרי גדול הדור העריץ. 
" העריצים נראים עצומים בעינינו רק משום שאנו כורעים על ברכינו בפניהם".
( אטיין דה לה בואסי. כבר במאה ה-16)
כל זמן שאתה מסתכל עליו מלמטה למעלה, הם ייראו בעיניך ענקים. אבל אם תסתכל עליהם בגובה העיניים, ותחליט לתת דרור למוח לחשוב ולחוש הביקורת לעבוד, אתה תראה איך קומתם מצטמקת, ובתהליך ארוך אתה תראה את מי שאתמול היו בעיניך ענקים הופכים לננסים. כל זמן שאתה בטוח שהגורויים הללו חסינים מטעויות, היה סמוך ובטוח שגם אם הם יעשו את כל הטעויות בעולם, אתה לא תראה שום טעות שלהם. אבל ברגע שהסכר ייסדק, ותתחיל לבקר אותם ולחפש טעויות אתה תראה אותן ובשפע. עד שתבין שכל המציאות שלהם היא טעות אחת גדולה. מציאות של עריצות דיקטטורית, שיצרו פה תעשיה שלמה של שפוטים משובטים בלי חשיבה ואידיוטים משומשים הניתנים לשליטה. 
כל הבעיה מתחילה, כשנוטעים בך רגשות אשם שאסור לבקר את הרב. כשמגייסים את המצפון שבך להילחם נגד הקול הפנימי שלך. המצפון הזה חוסם את כל הצינורות לשמוע את הקול הפנימי. 
אתה משוכנע שאסור ללכלכך על הרב, ואתה גם משוכנע שכל ביקורת או שאלה, הם בעצם לכלוך הפוגע בתדמית של הקהילה. ולכן אתה חוסם את אותו קול פנימי שבך מלבטא את אותם ניצני הביקורת.
אתה גם יודע, שמנהיג שחושש מביקורת ומתלמידים ששואלים הוא מנהיג פחדן ומוג לב. ואם הוא מנסה במניפולציות של פסיכולוגיה בגרוש, לטעת בשואל רגשי האשמה שאתה בוגד בקהילה, ואפיקורס וטמא אם אתה מותח ביקורת על הרב, לא רק שהוא מוג לב, הוא גם חולה שליטה ונוכל.
אני מקווה שאחרי שתקרא את המכתב,הזה תתן לקול הפנימי שלך יותר מקום לשאול מחדש כל מיני שאלות שעד היום התעלמת מהם. 
אני מקווה שאחרי שתתן יותר ביטוי לקול הפנימי שלך, תאזור אומץ בפעם הבאה שהרב יעליב מישהו בלי פרופורציה, ולעיתים על לא עוול בכפו, שתעמוד ותשאל, ותחקור ותברר ולא תחליק את מצפונך ותמשיך לשתוק.
אחי היקר, שוטטתי בארבע פינות, פגשתי אין סוף מנהיגים כריזמטיים שונים ומשונים, חולי אובססיה של שליטה. התבוננתי בהם היטב, היום אני מזהה אותם מקמ'. אפילו מבלי לשמוע אותם הרבה. רק להתבונן על ההוויות הפנים.
כשלעצמי מספיק היה להסתכל על הוויות הפנים של הרב כשנוטלים לו את ידיו לסעודה, או יותר חמור כשעברתם פעם ברחובות ב'ב וליוותם אותו לביתו. תסבכי הנפש הנסתרים ביותר מתגלים במצבים הקיצונים ביותר. אתה רואה לפניך אדם אחר לחלוטין, מהזמן שהוא מרצה לכם בניחותא ממרום כס מושבו. הפנים הקפואות כשהוא הלך ברחובה של עיר כשכל העדר אחריו, היה מחזה כ'כ גרטוסקי למי שאוהב להתבונן. הארשת הקפואה, המלאכותית, כשהכובע צועד קדימה, הראש ישר לגמרי. שום מבט טבעי לצדדים. שום דיבור טכעי עם אחד הסובבים. כאילו שהכהן הגדול נכנס לקודש הקודשים. הכל בצורה כה מאולצת שאינך יכול שלא להבחין שמדובר באדם קטן בעל אובססיה להיות גדול. ולכן כל גינוני השגעון הגדלות האובססיבי שלו. ולכן פניו כה קפואות בעת הזו.

כשאנשים קטנים עושים צל ארוך, אין לך סימן מובהק מזה שהשמש שוקעת.
נ.ב הצעתי בעבר לרב שלך, שניסה להאכיל אותי בלוקשים הרגילים שאתם מוכרים למי שאינם מכירים היטב את סממני הכת שיש לקהילתכם, שאם הוא באמת פתוח לשמוע ביקורת ואתם באמת מעוניינים בשיח מפרה, שנעשה עימות מצולם ונעלה זאת לרשת, עד היום אני מחכה לתשובתו.

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני באתר המרכז הישראלי לנפגעי כתות שייכות למרכז הישראלי לנפגעי כתות (להלן "המרכז") או לכותבים וגופי תקשורת אשר נתנו למרכז את הסכמתם לשימוש בחומר. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, להציג בפומבי, לשנות, לפרסם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט באמצעי תקשורת אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר, להעביר, למכור, להפיץ או לעשות שימוש מסחרי כלשהו, במידע, במאמרים, בסרטים, בקבצים המופיעים באתר או בכל חלק שלהם, אלא באישור מראש ובכתב מאת המרכז.

 


'המרכז הישראלי לנפגעי כתות' (חל"צ)
רח' בן גוריון 24 (בית ליגב), רמת גן
        טל:
  03-6708811, פקס: 03/6708822       
דוא"ל:
  
s.soskatot@gmail.com
 

[חזור למעלה]        [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]

 

לייבסיטי - בניית אתרים