עברית  |  English  |  
ארכיון-לקריאת ניוזלטרים  |  הצטרפו אלינו לפייסבוק  |  לקבלת תמיכה: 03-6708811  |  

מתן מידע אודות קבוצה
   
דף הבית >> מידע >> רשימת קבוצות ומידע נוסף >> רשימת קבוצות לפי סדר א-ב >> מתן מידע אודות קבוצה

בעמוד זה ניתן למסור מידע על קבוצה שאיננה רשומה ברשימת הקבוצות, אם לדעתך היא מגלה סממנים כיתתיים.
מתחת לטופס זה ניתן לקרוא על מודל "מרמה" שמסביר כיצד מתרחשת שליטה הכרתית בכתות הרסניות.
אנא קרא/י בעיון על מודל "מרמה" לפני מילוי הטופס.
צוות המרכז יצור איתך קשר אם יהיה צורך במידע נוסף.



עקרונות מודל "מרמה" (שליטה במידע, שליטה רגשית, שליטה במחשבה, שליטה בהתנהגות)
 
 שליטה במידע
א) שימוש בהונאה: הימנעות מכוונת מחשיפת מידע, מתן מדע מעוות בכדי לסבר את האוזן, מתן מידע שקרי לחלוטין.
ב) הגישה למקורות מידע החיצוניים לכת מצומצמת או מוגדרת כמגונה: ספרים, מאמרים, עיתונים, מגזינים, טלויזיה, רדיו, מידע ביקורתי, חברים לשעבר בקבוצה, נסיון להעסיק את הפעילים בקבוצה במידה רבה כך שלא יהיה בידם זמן לעסוק בבדיקת אמיתות הדברים.
ג) יצירת חיץ דיכוטומי של המידע, לפי תפיסה של "אנחנו" [חברים בכת] מול "הם" [החיצוניים לכת]: אין גישה חופשית למידע, מידת הנגישות למידע משתנה לפי רמות המדרג השונות של הקבוצה והתפקידים השונים שהאדם ממלא בקבוצה.  
ד) מעודדים ריגול של חברי הקבוצה אחד אחרי השני: מתקיימת מעיין מערכת של מעקב ושליטה והיחיד מרגיש כנושא תפקיד במערכת זו ופועל בהתאם, דיווח על מחשבות, פעולות ורגשות סוטים להנהגה, הקבוצה כולה מקיימת פיקוח על התנהגות היחיד; ההנהגה קובעת מי צריך לדעת, מהו המידע ומתי יימסר המידע.
ה) שימוש נרחב במידע מטעם הקבוצה ובחומרי תעמולה פנימיים של הקבוצה: עיתונים, מגזינים, קלטות שמע, קלטות וידיאו וכו'; ציטוטים מעוותים וכן ציטוטים ממקורות חיצוניים לכת שהוצאו מהקשרם מובאים בפני חברי הקבוצה.
ו) שימוש בלתי אתי בוידויים: מידע אודות "חטאים" משמש בכדי למוטט את גבולות הזהות העצמית, "חטאי" העבר מנוצלים לטובת מניפולציה והשגת שליטה ולא לשם כפרה ומחילה.
ז) הצורך בצייתנות ובתלותיות.   
 
המוח האנושי אינו יכול לתפקד כראוי ללא מידע, והכתות שמודעות לכך מקיימות שליטה הן על זרימת המידע והן על נגישות חברי הכת למידע. באופן זה מונעת הכת מחבריה להטיל ספק או להשמיע ביקורת על שגרת חייהם האישיים או על התנהלות הכת כקבוצה. השליטה במידע מתחילה כבר בשלב הגיוס של הפעיל הפוטנציאלי כאשר הכת מוסרת לו מידע מעוות או מידע חלקי אודות אופי פעולותיה. אנשים עשויים לבוא במגע עם כתות באופנים הבאים: פנה אליהם ידיד או קרוב משפחה אשר הינו נחבר פעיל בכת, פונה אליהם זר באופן חברותי (לרוב זהו חבר כת בן המין השני), קבלת הזמנה לאירוע הנערך בחסות הכת: הרצאה, כנס, סרט וכו'; מתפתים לרכוש ספר מטעם הכת שמשווק כרב מכר, סקרנות שהתעוררה באמצעות גלוייה אישית או דיסקרטית, גוייסו לכת לאחר שנתקבלו לעבודה בגוף עיסקי הנתון בשליטת הכת.
   באמצעות קיום חיץ בין מידע פנים כיתתי לבין מידע חיצוני לכת וכן מידור של פרטי מידע שונים הנוגעים לכת, הכתות מונעות מחבריהן תמונת מצב מלאה של המציאות: האנשים מקבלים רק את המידע שהם נחשבים כ"מוכנים אליו" או שניתן להם רק המידע ש"חיוני" למילוי תפקידם בלבד. המשנה הפילוסופית של הכת מתייחסת להיבטים שונים של ה"אמת" תוך דיכוטומיה בין עולם התוכן של קהילת הכת לבין עולם התוכן החיצוני לכת [ככל שהחברה החיצונית לכת מודרנית יותר קיים יותר סיכוי למידע ביקורתי שיעמת את לגיטימיות המשנה של הכת]. מגויסים חדשים ששואלים שאלות נענים בכך שאינם בשלים מספיק למידע נוסף.
אמצעי בולט נוסף לשליטה במידע הוא חסימת הגישה לכל מקור מידע ביקורתי או בעל עמדה שלילית על הכת. ישנם כתות המונעות מחבריהן כל גישה למקור מידע חיצוני לכת, כת הסיינטולוגיה לשם המחשה, מתקינה במחשבים של פעיליה תוכנת מחשב, אשר חוסמת באופן אוטומטי גישה לאתרי אינטרנט של חברי כת לשעבר או מבקרים של כת הסיינטולוגיה.
   כתות שונות מציבות האזנות סתר ומחטטות בכתביהם האישיים של חברי הכת, בניסיון להשיג מידע שניתן להשתמש בו בכדי לשלוט בחברי כת נוכחים ארו בחברי כת לשעבר. מעודדים הלשנות על חברי כת אשר הביעו ביקורת אודות המנהיג או התנהלות הכת.

שליטה רגשית
א) קיום מניפולציה והצרה של טווח הרגשות של האדם.
ב) יצירת התחושה כי כל בעייה המתעוררת היא באשמתו של חבר הקבוצה, ולעולם אין האשמה נתלית במנהיג או בקבוצה עצמה.
ג) שימוש מוגזם באשמה: *זהות של אשם, המתבטאת בהיבטים הבאים: מהותך (אינך ממצה את הפוטנציאל שבך), משפחתך, עברך, קרוביך; המחשבות, הרגשות והפעולות שלך.
*אשמה חברתית.    
*אשמה היסטורית.
ד) שימוש נרחב בפחד: פחד מחשיבה עצמאית, פחד מהעולם "החיצון" [החברה הנורמטיבית החיצונית לכת], פחד מאויבים, פחד מאובדן הגאולה העצמית, פחד מעזיבת הקבוצה או מנידוי בידי הקבוצה.
ה) שינוי רגשות קיצוניים.
ו) טקסי וידוי על "חטאים", לעיתים הם מתנהלים אף באופן פומבי.
ז) החדרת פוביות באמצעות שטיפת מוח, בנוגע לעזיבת הקבוצה או הטלת ספק בלגיטימיות מנהיג הקבוצה. אדם הנתון תחת שבי מחשבתי מתקשה לראות עתיד חיובי מחוץ לכותלי הקבוצה. *סוגי תכנים מרכזיים לפוביות: אין אושר או הגשמה עצמית מחוץ לקבוצה, לעזיבת הקבוצה יתלוו השלכות מחרידות כמחלה סופנית, תאונה, התאבדות, מפגש עם השטן וכו'; נידוי של חברים המעונינים לעזוב את הקבוצה שיתבטא בדחייה ע"י חברים, מכרים ובני משפחה; אין בנמצא אף סיבה לגיטימית לעזיבת הקבוצה, כי מנקודת ראותה של הקבוצה העוזבים הם "חלשים", "נוהים אחר תועלת חומרית", "בלתי ממושמעים", "חסרי מודעות רוחנית" וכו'.

שליטה ברגש מפחיתה את המודעות העצמית באמצעות עיוות והצרה של טווח הרגשות של האדם. כתות רוכשות שליטה ברגשות האנשים באמצעות עיערעור רגשי של האנשים: מחד גיסא מרבית הכתות יגרמו לאנשים לחוש מיוחדים וחשובים באמצעות טכניקת "ההפצצה באהבה" ("Love Bombing") וכך יעודדו נאמנות ומסירות של הפעילים לקבוצה. מאידך גיסא כתות ישקיעו זמן ומאמצים רבים כדי לנטוע באופן מניפולטיבי תחושות פחד ואשמה בקרב חבריהן, וזאת כדי לטפח בהם תלותיות בקבוצה. כעס, געגועים וקנאה מוגדרים בעיני הכת כרגשות "אנוכיים": חברי הכת מצופים לחשוב כל העת על הקבוצה ולעולם לא להיות בעלי רגשות בהיבט האישי.  
חרף העובדה שהכניסה לכת לוותה במסרים של אהבה ואידיאליזם, ככל שמעמיק השבי המחשבתי אדם נתון יותר ויותר לתחושות פחד, בהקשרים שונים: חשש מחורבן היקום, חשש משואה גרעינית, חשש מאובדן החיבור הרוחני, חשש שכוחות השטן ייכנסו לגופו וכו'. כל זה גורם לאנשים להתנהג באופן פרנואידי ולפתח פוביות שונות. פוביה-זהו פחד בלתי רציונאלי מאדם או אובייקט מסויים. תגובה פובית קשה יכולה להוביל להשלכות גופניות כהזעה, האצת פעימות הלב ומתח בשרירים. כתות מנסות לקבע פוביות באופן שיטתי ולקשור אותם במסגרת השבי המחשבי לפחד מעזיבת הקבוצה, וכך גם מגבילים את יכולת הבחירה החופשית של האדם,  שפחדיו מערערים אותו.        
כתות עשויות לעיתים לעשות שימוש בפוביות שהיו קיימות אצל חברי הכת טרם גיוסם. חברת כת לשעבר שפנתה לסטיבן חאסן, העידה , כי היא ננעלה בילדותה בחדר סגור עם עטלף והדבר יצר אצלה פוביה, טרם הגעתה לכת. בהמשך כשגוייסה לכת וסיפרה על כך עשתה הכת שימוש בפוביה כדי לכפות עליה נאמנות למנהיג. הכת איימה עליה, כי באם לא תגלה נאמנות למנהיג היא תהיה לכודה בחדר עם 10,000 עטלפים ללא אפשרות להימלט, לנצח.
 

שליטה במחשבה
א) הצורך להפנים את המשנה הפילוסופית של הקבוצה כ"אמת": אימוץ תמונת המציאות של הקבוצה כ"מציאות" האמיתית, חשיבת "שחור לבן" [דיכוטומית], טוב לעומת רשע, אנחנו מול הם (חברים בכת למול חיצוניים לכת).
ב) שימוש בשפה טעונה במילים: המייצגות תפיסות של רוח הקבוצה הסגורה-כך מושגת השפעה על אופן החשיבה דרך מילות השפה. אותן מילים "מיוחדות" מגבילות את מרחב השיחה ואת יכולת ההבנה של האירועים המתרחשים.
ג) מעודדים להשתמש רק במחשבות "טובות" ו"ראויות".
ד) שימוש בטכניקות היפנוזה כדי ליצור מצבי תודעה משתנים.
ה) ביצוע מניפולציה על זיכרונות קיימים, ונטיעת זיכרונות שגויים במוחם של הבחברים בקבוצה.
ו) שימוש בטכניקות "חסימת חשיבה", אשר מהוות כיבוי של בוחן המציאות באמצעות הוראה לחדול ממחשבות "רעות" ומעתה לחשוב רק מחשבות "טובות". הטכניקות הנפוצות הן: הכחשה, צידוק, רציונליזציה, זימרה, גישור, תפילה, זימזום שירים ומילים.
ז) דחייה של ניתוח רציונלי, מחשבה ביקורתית או ביקורת בונה. אין מקום לשאלות ביקורתיות על המנהיג, או על לגיטימיות המשנה הפילוסופית של הקבוצה.  
ח) אין אף מערכת ערכים חלופית אשר נחשבת כליטימית, טובה או מועילה.


כאשר כת מקיימת שבי מחשבתי היא נוטעת במוחם של חבריה את האמונה כי המשנה הפילוסופית של הקבוצה היא ה"אמת" המוחלטת והיא מהווה מענה לכל בעיותיהם של האנשים. הכת מלמדת את חבריה כי מנהיגי הכת יודעים הכל ואילו החבר בכת הוא חסר ידע, לפיכך מי שלא יהיה חלק מהקבוצה יהיה אבוד. מטפחים חשיבה דיכוטומית פשטנית: טובה מול רשע, אנחנו מול הם-הדגש הוא בביסוס התפיסה כי הכת ומהותה הם ה"מציאות". ישנו שימוש בשפה הייחודית לקהילת הכת, כאשר מטעינים את השפה בביטויים ובסמלים שונים המאפשרים חסימה של חופש המחשבה של האנשים: חשוב לזכור כי מילים הן כלים משמעותיים בתהליך החשיבה של האדם ולכן שליטה בהם מאפשרת שליטה במחשבות של האדם.
   במרבית הכתות ההרסניות, מרבית הטכניקות המועברות לחברי הכת נלמדות באופן בלתי ישיר ובאמצעות תהליך של חיקוי: צפייה בחברים ותיקים, האזנה למנהיג. לבסוף מסגלים חברי הכת לעצמם, באופן בלתי מודע, חלק מהמחוות ומההתנהגויות המאפיינות את מנהיגי הכת.   
    הכתות מבצעות שימוש בלתי אתי בטכניקות היפנוטיות כדי לזרוע בלבול ולהונות את חברי הקבוצה ולבסוף לעשותם לעבדים צייתנים. ישנו שימוש בטכניקות היפנוטיות "נטורליסטיות", שביסודן הינן חיוניות להתפתחות רוחנית חיובית: כדוגמת המדיטציה היוצרת הפוגה של רצף המחשבה, שימוש במזמורים שונים תוך חזרה על פיזמון מסויים במשך שעות רבות. אך יכול להתבצע שימוש בלתי אתי בטכניקות נטורליסטיות אלו ואז הן ישמשו כטכניקות שבי מחשבתי.
כתות מבצעות טכניקות היפנוטיות שונות כדי לנסות ולהוביל אנשים לתחושה כי הם נמצאים נמצאים במימד תודעתי אחר: האדם נמצא בריכוז מלא וכך הוא פגיע יותר לנסיונות שטיפת המוח ונופל בקלות יתרה קורבן למניפולציות של מנהיגי הכת (ישנם כתות המבצעות מניפולציה על זיכרונות האדם).
   כתות מנחילות לחבריהן את התפיסה כי המנהיג תמיד צודק ולכן אסור להטיל ספק בלגיטימיות שלו. לאור זאת מחשבות העולות בקנה אחד עם רוח תפיסות המנהיג הן "טובות" וכל המחשבות האחרות נדחקות הצידה באמצעות זמזום פזמונים חוזרים, תפילות וכו'. כל מחשבה שלילית היא באשמת חבר הכת עצמו ולכן אם יש ספק שמתעורר לגבי אמיתות התפיסות של הכת-אז מובילים את חברי הכת לחשוב כי זה נובע מחוסר דבקות בתהליך הרוחני, או ביצוע לקוי של המדיטציה וכו'. הדרישה לחשיבה "חיובית" בכלל מדכאת את שיקול הדעת הביקורתי של חברי הכת ומובילה להדחקת רגשות ומחשבות שליליות. ישנה טכניקה של "חסימת חשיבה" (Thought Stopping) שמועברת לחברי הכת, לפיה מתכנתים את האדם לעשות שימוש מכני בפעולות חיוניות כמדיטציה ותפילה בכל עת שמתעורר בקרבו ספק, תחושת חרדה או חוסר וודאות. *חשוב להדגיש כי טכניקת "חסימת החשיבה" נעשית לעיתים באופן אתי ולצרכים תרפויטים במסגרת טיפול פסיכולוגי מקצועי למשל בחולי דיכאון. אך כתות מנצלות זאת כדי לדכא את החשיבה הביקורתית של האדם ולכפות עליו נאמנות מוחלטת מבחינה קוגניטיבית לקבוצה ולמנהיגיה.
 

שליטה בהתנהגות
א) וויסות המציאות הפיזית של האדם:
*היכן ואיפה ישהה חבר הקבוצה ועם אילו אנשים יקיים אינטראקציה.
*אילו פריטי לבוש צבעים וסגנון שיער יאמץ החבר בקבוצה.
*סוגי המזון והשתייה שהאדם יאכל, ואילו מזונות ומשקאות לא יותר לו לאכול.
*כמות שעות השינה של האדם.
*מידת התלות הכלכלית.
*פרק הזמן הקצר שיוקצה לחופשות, תחביבים ובידור/ אי הקצאת זמן לעיסוקים אלו.
 
ב)נדרשת מחויבות של מירב זמנו של האדם לטובת קיום סדנאות שטיפת מוח וטקסים שונים של הקבוצה.
ג)יש צורך לבקשת רשות בנוגע להחלטות מכריעות.
ד)הצורך לדווח על מחשבות, תחושות ופעילויות לדמויות מפקחות.
ה)תגמולים חיוביים ועונשים (טכניקות עיצוב התנהגות לפי חיובי ושלילי [לאור תפיסות הקבוצה]).
ו) דיכוי האינדיבדואליות וקיומה של עדיפות ל"חשיבת יחד".
ז) כללים ותקנות נוקשים.
 

זהו מימד נוסף של השליטה במציאות הפיזית של חיי האדם, שכולל פיקוח על הן על הסביבה ועל ההתנהגות של האדם. השליטה בהיבט זה עשויה להתבצע במגוון דרכים: מניעת שינה, שינוי הרגלי אכילה, חדירה לפרטיות, ניתוק מחברים ומידידים חדשים, קיום סדנאות מבודדות ותירגולים נוספים הכוללים שטיפות מוח. הכתות כופות על חבריהן לוח זמנים נוקשה, וכך באמצעות הגבלת מימד הזמן הן מבססות שליטה נוספת על חיי האדם. מימד נוסף של שלילת האינדיבידואליות של חברי הכת מתבטא בקיומו של מעיין גוף פיקוח מרכזי, המורכב מקבוצת חברים בכת והוא מנהל מעקב ובקרה על חברי הכת והתנהגותם. *כת ה"שער לגן עדן" (Heaven's Gate) קיימה שליטה קיצונית בהתנהגות חבריה, תוך הקפדה כי לעיתים רחוקות בלבד ישהו לבד ולא במחיצת חברי הקבוצה. לעיתים קרובות אכלו, עבדו, נפגשו וישנו חברי הקבוצה יחדיו כך שכמעט 24 שעות היו כקבוצה. חבר לשעבר בכת "השער לגן" סיפר כי מנהיג הכת הוא שהחליט עבור חברי הכת "כיצד יחיו, מה ילבשו, איזו תספורת יעשו, מה יהיה מזונם, וכיצד ישנו. כל חסכונותינו רוכזו בקופה קבוצתית ואת כל זמננו בילינו בשהייה עם הקבוצה".
מבנה הכת המעוצב באופן פירמידיאלי מקנה למנהיגי הכת את היכולת לקיים מערכת הדוקה של תגמולים חיוביים ועונשים על כל התנהגות. כך ציות וביצוע יעיל מתוגמלים בשבחים פומביים, מתנות ובקידום תפקידי, ולעומת זאת חוסר ציות וביצוע בלתי מספק גוררים ענישה באמצעות ביקורת, הורדה בדרגה וקבלת מטלות בזויות כניקוי חדרי השירותים.  
השליטה בהתנהגות מתבטאת בכך שחבר הכת חייב לבקש את רשות המנהיגים או בכירי האירגון בנוגע להחלטות רבות שעליו לגבש: האם הוא רשאי לבקר את אימו החולה בבית החולים [הנמצא מחוץ לקהילת הכת הסגורה]-מנהיגי הכת פעמים רבות יעדיפו כי פעיל הכת לא ייטול חלק בסיטואציה העשויה להוביל אותו למעורבות רגשית עם משפחתו או לקשר עם העולם החיצון, ולכן יעדיפו לעיתים לשלול את יציאתו לביקור המשפחתי; מי יהיה בן/ בת הזוג עימו יבוא חבר הכת בברית הנישואים או יקיים עימו קשר רומנטי-הכת תעדיף להיות המשדכת בין השניים וכמובן שעדיף שיהיו אלו בני זוג החברים שניהם בקבוצה (אם יתאהב חבר הכת באדם מחוץ לקבוצה אז ייגזר עליו גירוש וחרם מטעם הקבוצה); חבר הכת צריך לבקש רשות כדי להתחיל לימודים במוסד אקדמי ויש לאשר עם הנהגת הכת את חוג הלימודים בו יעסוק.
לשם המחשה, כת עדי יהווה הפעילה כיום, דורשת מחבריה להימנע מחגיגת ימי הולדת או חגים כחג המולד, ונאמר לחברים כי אם יעשו כן בכל זאת, ייחשב הדבר כחטא. חברה לשעבר בכת זו סיפרה כי היא גורשה מהכת לאחר ששלחה כרטיס ברכה לכבוד יום ההולדת של ידידתה, שלא הייתה חברה בכת.

*חשוב להבין כי שבי מחשבתי הרסני מתקיים כאשר ישנו אפקט משולב של ארבעת רכיבי המודל, באופן בו ישנם תלות וציות למנהיג או לגורם מסויים. אין זה מתחייב כי כל פריט ספציפי שצויין ברכיבי המודל השונים יתקיים, כיוון שייתכן מצב בו חברי כת הנתונים לשבי מחשבתי יתגוררו בדירות בבעלותם, ויקיימו חיי נישואים עם ילדים, ובכל זאת לא תהיה בידם היכולת לחשיבה עצמית ולפעולה עצמאית! 
 
 

 
Bookmark and Share

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני באתר המרכז הישראלי לנפגעי כתות שייכות למרכז הישראלי לנפגעי כתות (להלן "המרכז") או לכותבים וגופי תקשורת אשר נתנו למרכז את הסכמתם לשימוש בחומר. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, להציג בפומבי, לשנות, לפרסם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט באמצעי תקשורת אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר, להעביר, למכור, להפיץ או לעשות שימוש מסחרי כלשהו, במידע, במאמרים, בסרטים, בקבצים המופיעים באתר או בכל חלק שלהם, אלא באישור מראש ובכתב מאת המרכז.

 


'המרכז הישראלי לנפגעי כתות (חל"צ)'
רח' בן גוריון 24 (בית ליגב), רמת גן
טל:  03-6708811, פקס: 03/6708822       
דוא"ל -
sos.katot@barak.net.il
 

[חזור למעלה]        [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]

 

לייבסיטי - בניית אתרים