עברית  |  English  |  
ארכיון-לקריאת ניוזלטרים  |  הצטרפו אלינו לפייסבוק  |  לקבלת תמיכה: 03-6708811  |  
קבל ספר במתנה !


לחץ כאן




ארז זלצמן
   
דף הבית >> מידע >> רשימת קבוצות >> ארז זלצמן
20 בינואר 2021
הקבוצה 'בחזרה להרמוניה' של ארז זלצמן

למרכז לנפגעי כתות החלו להגיע פניות בנוגע לארז זלצמן החל משנת 2016. סך כל הפניות שהגיעו הוא  15פניות. 14 מתוכם הביעו דאגה לגבי אופן ההתנהלות בקבוצה, ומעדויותיהם עלתה תמונה קוהרנטית של מאפיינים כיתתיים. 3 מתוך 14 העדויות היו של מי שהיו חלק מהקבוצה לפרק זמן מסוים ועזבו, וכל שאר הפניות הם של חברים או בני משפחה של מי שהיו או עודם חלק מהקבוצה.

המידע שעולה מהפניות זהה ומעלה תמונה קוהרנטית ולכאורה ברורה ביחס לקבוצה ולהתנהלות של ארז.

מהעדויות שהגיעו אלינו עולה כי במהלך השנים האחרונות ארז זלצמן גיבש קבוצה שנקראת 'בחזרה להרמוניה'. שם הקבוצה שונה במשך השנים וכפי שידוע לנו נקרא בעבר גם: MOREFUN ו- אואוטקט. הקבוצה התגבשה סביב הרעיון שהוצג על-ידי ארז כרעיון חדשני בנוגע לשינוי תבניות חשיבה - 'תבניות שנולדנו איתם או למדנו מהסביבה ושמייצרים לנו בעיות, מאבקים ומחלות'. השינוי שארז מציג ייצור כביכול שחרור שיוביל לרוגע, שלווה ובריאות פיזית ונפשית עד כדי ריפוי ממחלות סרטן וסכרת. למיטב הידיעה לא הוצגו כל הוכחות לריפוי, וגם אין לארז כל הכשרה טיפולית. חלק נוסף ברעיון גיבוש הקבוצה הוא "חזרה לתקופת הלקטים", שכוללת אכילה פירותנית. נדגיש, שעצם הרעיון וגיבוש קבוצה סביב רעיון אידיאולוגי כל שהוא אינו מהווה מאפיין כיתתי. המרכז עוסק בפרקטיקות המתקיימות בקבוצות, ולא באידיאולוגיה שלהן. ציון האידאולוגיה להתגבשות הקבוצה מוזכר כאן כדי להבהיר את הסיבה בגינה בחרו המצטרפים להתלכד סביבו.

העדויות מעידות כי על בסיס הרעיון שתואר לעיל התגבשה מערכת יחסים מעוותת ופוגענית בין ארז לבין המצטרפים. הנפגעים שהגיעו אלינו העידו על שליטה מופרזת של ארז בחברים בקבוצה, השפלות, סיוע בהתנדבות על חשבון החיים הפרטיים של המצטרפים, ריחוק ממשפחה וחברים שאינם מצטרפים לרעיון, עבודה (בהתנדבות כאמור) של שעות ארוכות במשך שבועות וחודשים לתוך הלילה בהתשה מוחלטת, תוך קבלת צעקות, מכות פיזיות, לחץ מסיבי להיענות לבקשותיו של ארז, פחד, איומים וענישה למי שלא מבצע את הוראותיו. פירוט להלן.

לפי המידע שנמסר לנו, ארז זלצמן מציג את השיטה והרעיון שפיתח לכאורה כאמת אבסולוטית יחידה ובלעדית להצלת כלל האנושות והעולם ממכלול מפגעיו. כדי להצליח ליישם את הרעיון, יש לוותר על כל האמונות האחרות ולהתמסר לדברו בלבד. למרות שהשיטה מוצגת ככזו שלא מתבססת על אמונות, וארז אף אומר שהוא חותר לפרק אמונות ולא לבנות חדשות, עדיין הוא משתמש בטרמינולוגיה מהעולם האמוני כדי לייצר סביבו הילה וכח. כך, לפי העדויות, ארז יכול לומר לאנשים שהצטרפו ל'מיזם' כי ניתן להתייחס אליו כאל 'אלוהים' ולאלו שהצטרפו אליו כאל 'רבנים' המעבירים את המסר הלאה. עוד נאמר בעדויות כי ארז מכונה על-ידי החברים בקבוצה 'המאור הגדול', בעוד עוזרו הקרוב אליו ביותר מכונה 'המאור הקטן'.

לפי העדויות, ההתנהלות בין ארז לבין המצטרפים אליו כוללת אווירה של הטלת אשמה עליהם. כך מי שתוהה על הדרך או שעולות לו ספיקות ארז אומר לו שאין בו באמת רצון להציל את העולם ושהוא מרוכז בעצמו וברצונות שלו בלבד. דברים אלו יוצרים תחושת אשמה וחוסר נוחות ופוסלים את האפשרות לעלות ספיקות או לבדוק תחושות בטן של אי נוחות מההתנהלות. עוד אומר ארז למאמיניו כי החיבור בינם לבינו מדומה לזה שהוא הראש והם הידיים והרגליים. כך הוא נוהג להטיל אשמה, ואומר שמי שלא עומד ביעד או חושב לסרב לבצע פעולה מסויימת, קוטע ממש יד או רגל שלו ובעצם הופך אותך ל"נכה".

על פי העדויות, עוד אומר ארז כי מי שמצטרף לקבוצה, מובטח לו גן עדן ממש. פיתרון לכל מצוקה, בעיה או חולי. הוא יצליח עם נשים, כסף, קשרים חברתיים, וכל אדם במה שהוא מתקשה יהיה לו פיתרון. מי שלא יהיה חלק מהיוזמה ישאר בגיהנום שהוא מצוי בו כיום. הצלחה אותה חווים מצטרפים בראשית הדרך (הרעיון החשיבתי המיושם בקבוצה מוכר, ואמנם יתכן שמביא שינויים לטובה עבור המצטרפים) משמשת באופן שיטתי לחיזוק התלות, ולהבהרה שוב ושוב שההצלחות הן בעקבות הקשר אליו והעשייה ל'מיזם' המשותף. כך גם מי שמרגיש שהוא נפגע או שמערכת היחסים עם ארז לא נוחה לו, פוחד לעזוב, כדי לא לאבד את הדרך היחידה להגיע לפתרון או לגאולה אישית וכללית.

תוך כדי שנרקמת מערכת יחסים בין ארז לחברים, תוך שימוש במניפולציות פסיכולוגיות שונות כמו: אמת אחת, הפחד לאבד אותה, הטלת אשמה, איומים למי שמערער על הדרך וענישה – ארז מצליח לייצר שליטה מופרזת בחברים. כך נדרשים החברים לתרום מזמנם וכספם עבור פיתוח ה'מיזם' לא פעם שעות רבות לתוך לילה ללא שינה תוך כדי לחץ פיזי שארז או מי מטעמו מפעיל עליהם. מי שלא עומד ביעדי ההתנדבות מאוים שהוא מאבד את הגאולה והיכולת להגיע לפיתרון והוא מזיק לא רק לעצמו אלא גם לארז ולכל ה'מיזם' שאמור להציל את העולם.
כחלק מיצירת השליטה חלק מהחברים בקבוצה שוכנעו להתרחק ולעיתים אף להתנתק מקרובי משפחה, בני או בנות זוג, הורים וחברים בטענה כי הללו מזיקים להם בעשייה הקבוצתית.

החברים בקבוצה עוברים לגור יחד או בסמיכות מקום ממש. לפי העדויות, בד"כ ארז מגיע להתגורר בביתו של אחד המאמינים באופן המתואר כגס ושתלטני, כשהוא אינו משתתף בתשלום שכר הדירה והוצאות אחרות. ההוצאות הם על החברים בקבוצה שמממנת את ארז ואת הפעילות שלו, ומשקיעה שעות רבות בהתנדבות ב'מיזם'. לשאלת אנשים שהתעניינו ב'מיזם' הסתבר שאין חוזה למתנדבים ואין כל הבטחה כי יבוא יום והם ישולמו על העבודה הרבה שהם עושים, גם אם ה'מיזם' יצליח.

החברים בקבוצה מבצעים כל בקשה של ארז הן בנוגע ל'מיזם' והן בנוגע לחייהם האישיים. כך ארז מחליט עבורם היכן יגורו, האם הם ימשיכו את הקשר עם בן או בת הזוג, האם הם ילכו למקום העבודה או לא או האם בכלל ימשיכו לעבוד (בחלק מהעדויות סופר על מצטרפים שעזבו את מקום העבודה שלהם ומתעסקים בכתבים, בשיעורים ובמסרים שארז מעביר יום וליל), האם הם ילכו להתארח אצל חברים או ההורים, האם ימשיכו בלימודים שהחלו וכדומה – הכל מגובה בתירוץ יחיד של פיתוח ה'מיזם' החשוב להצלת העולם. הדד ליין להקמת ה'מיזם' משתנה ובכל פעם נוצר לחץ אגרסיבי כדי לסיים את הפרוייקט "כמה שיותר מהר". ארז מטיל משימות לא ברורות על החברים שלא ניתן באמת להשלימן, ואז כועס עליהם שהם לא מצליחים לבצע את אשר נדרש, צועק עליהם, משפיל אותם, ובשני מקרים חברים אף הוכו פיזית. לידינו הגיעה הקלטה בה ארז נשמע מכה את אחד החברים קשות ולאורך זמן.

ארז מרצה שעות ארוכות שוב ושוב על הרעיון, והחברים בקבוצה נדרשים להקליט ולהקליד את החומרים, לנתח אותם, להבין אותם, לכתוב את הפרשנות שלהם, וליצור מתוך זה ספר ואתר שיפיץ את הרעיון. כל זה נעשה כבר במשך חודשים ארוכים, ימים ושעות בהתנדבות מלאה של החברים שהצטרפו לקבוצה.

לפי העדויות, באופן כללי לא ניתן לערער אחר דבריו של ארז, להעיר, להעביר ביקורת או לסרב לבקשות, מי שמעז לעשות אחד מהדברים האלו מסתכן בקבלת שטיפת מח אינטנסיבית של שעות ארוכות של שיחות מארז, מלאות במניפולציות, לחץ, הטלת אשמה ואיומים.

דרך נוספת לייצר תלות ושליטה היא יצירה של מערכת ענישה, כך מי שמעביר ביקורת או לא מבצע את הדרישות חווה ענישה כמו השפלות בשיחות אישיות וגם פומביות, צעקות, משפט שדה מול כל החברים ואף כפי שצוין לעיל, בחלק מהמקרים מכות פיזיות ממש. מי שמערער על הדרך או שואל יותר מדי שאלות, מנודה מהקבוצה ולא יכול להיות חלק ממנה. תחושת האימה ממה שעלול לקרות אם אחד החברים לא יבצע את ההוראות, או לא יבין אותן נכון, או אם עולה למי מהחברים מחשבה שונה משל ארז, מונעת מהחברים בקבוצה לחשוב מחשבות עצמאיות אלא לבצע את פקודותיו של ככתבן וכלשונן.

לפי העדויות, במטרה להציג לציבור הרחב מצג של קבוצה נורמטיבית ארז החליט שנכון יהיה אם תהיה לו בת זוג. לכן, כך נמסר בעדויות של מי שהיו בפנים, אחת המשימות בחודשים האחרונים של חברי הקבוצה היא למצוא לארז אחת כזו. קיבלנו עדויות שונות המתארות סוג של כפיה לקשר זוגי.

בנוסף לעיל, נמסר לנו כי בחודש דצמבר 2014 מדינת ישראל הגישה נגד ארז כתב אישום בבית משפט השלום בתל אביב יפו (ת"פ 50305-12-14) בגין עבירות של כליאת שווא של בת זוג, תקיפה, והחזקה ושימוש בסמים. בגזר הדין נגזרו על ארז זלצמן מאסר, קנס, פסילת רישיון נהיגה ופיצויים למתלוננת.
 
 
עד כאן סיכום המידע שהגיע לידיעתנו.

על בסיס העדויות הגענו למסקנה כי לדעתנו לא מדובר בקבוצה בעלת אידאולוגיה כל שהיא המונהגת על ידי מנהיג מתווה דרך באופן לגיטימי, אלא בקבוצה בעלת מאפיינים כיתתיים מובהקים ופוגעניים, שאנשיה מולכים שולל אחרי אדם כריזמטי, ושתוך הפעלת טכניקות פסיכולוגיות אט אט מוליך את מאמיניו שולל ופוגע בהם.

המידע מוגש לציבור הרחב כדי שכל אדם בטרם ירצה להצטרף לקבוצה של ארז יוכל להכיר את הביקורת שנאמרה על ידי הנפגעים ממנו ולקבל החלטה האם ברצונו להצטרף לקבוצה ולרעיון של ארז זלצמן.

***********************************************************************************************************************


רוצים שנמשיך לפרסם וליידע אתכם על קבוצות? כל פרסום על קבוצה מסכן אותנו בתביעות דיבה שעלותם יקרה מאד. 
היו שותפים בפעילות שלנו ותתרמו ל'מרכז הישראלי לנפגעי כתות' כדי שנוכל להמשיך ליידע אתכם על קבוצות פוגעניות ולהמשיך לסייע לנפגעים. 
לתרומה לחץ כאן.

 

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני באתר המרכז הישראלי לנפגעי כתות שייכות למרכז הישראלי לנפגעי כתות (להלן "המרכז") או לכותבים וגופי תקשורת אשר נתנו למרכז את הסכמתם לשימוש בחומר. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, להציג בפומבי, לשנות, לפרסם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט באמצעי תקשורת אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר, להעביר, למכור, להפיץ או לעשות שימוש מסחרי כלשהו, במידע, במאמרים, בסרטים, בקבצים המופיעים באתר או בכל חלק שלהם, אלא באישור מראש ובכתב מאת המרכז.

 


'המרכז הישראלי לנפגעי כתות (חל"צ)'
רח' בן גוריון 24 (בית ליגב), רמת גן
        טל:
  03-6708811, פקס: 03/6708822       
דוא"ל - sos.katot@barak.net.il
 

[חזור למעלה]        [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]

 

לייבסיטי - בניית אתרים